Az igazi tesztelő ismérvei
Dolgoztál már színlelt tesztelõvel? Hogy láttad a dolgot? Mennyire volt álságos? Egy konferencián történt beszélgetés után kezdtem ezen gondolkodni (Dutch Exploratory Workshop on Testing). Volt egy könyv, amit korábban olvastam Bob Sutton-tól, „The No-Asshole Rule“ címmel. Nézzük meg, hogyan néz ki a színlelt tesztelõk és az értelmes szabályok kapcsolata a munkánkban!
Ésszerű szabályok
Bob Sutton nagyszerûen megvilágította a Harvard Business Review cikkén keresztül, „ostobák a munkahelyen“. Bob azt mondja, az ostobák hatással vannak az egész üzlet elõmenetelére. Ha ostoba munkatársat vettél fel, válj meg tõle minél hamarabb. Ha ma ostobákkal dolgozol, válts munkahelyet! Most! Hogy miért?
Ha ostobákkal veszed magad körül, a saját megszokásaidra és folyamataidra is hatással lesznek, sõt saját magad is ostobává válhatsz. Egy ostobától kapott véleményre Te is csak ostobán tudsz majd reagálni. Egy rövid idõ után azt veszed majd észre, hogy Te magad is ostoba lettél és ugyanúgy viselkedsz, mint õk, ugyanúgy ítélsz majd meg másokat, mint õk. Egoistaként fogod magad látni.
A legjobb megoldás, amit Sutton talált, a probléma gyökerének minél hamarabbi megszüntetése. Ami egyrészt az ostoba menesztését jelenti a csapatból, ha van elég elszántságod hozzá, illetve a minél hamarabbi váltást jelenti, mielõtt még megfertõz a vírus. Sutton azt a megállapítást tette, hogy a legtöbb szereplõ jobban is mûködhetne, ha könyörtelenül elküldené az ilyen munkatársakat. Legyenek szabályok a felvételikre és az együttmûködésekre, mert ha nincs ostoba kolléga, nincsenek parttalan viták, veszekedések és az üzlet fejlõdésnek indul. A morál is javulni fog, a produktivitás nagyobb lesz, kevesebb értelmetlen vitával szembesülünk. Egy olyan munkahely, ami ostoba-mentes össze sem hasonlítható egy olyannal, ahol akár csak egy is jelen van.
Ál-tesztelők
Kik azok az ál-tesztelõk? Azok, akik veszik a követelmény specifikációt, majd Microsoft Word-del a „vizsgáld“ szót mindenhol „ellenõrizve“ szóra cserélik és elmentik, mintha az õ teszttervük lenne. Az ál-tesztelõk azok, akik minden pillanatban emelik a lefuttatott tesztesetek számát a vezetõségi riportokban és akik neteznek abban az idõben, amikor a teszteseteket kellene futtatniuk.
Mi a probléma velük? Azt színlelik, hogy dolgoznak, amikor természetesen nem dolgoznak. Azt a benyomást keltetik, hogy nagyon elfoglaltak, amikor egy új feladatot akarsz kiadni, pedig egész nap csak a kávézóban ütik el az idõt.
Az ál-tesztelõk hatással vannak a céges morálra. Teljesen mindegy, hogy a vezetõség felfigyel-e rájuk vagy sem, a csapattagok elõtt gyorsan fény derül arra, hogy dolgoztak-e annyit amennyit a riportban lejelentettek. A munkatársak érzékelni fogják a csalást. Legtöbbször tudják, hogy hogyan halogassák a munka elvégzését, és hogy milyen kifogásokat találjanak amikor számon kérik õket. „Nem mondtad, hogy kezdjem el!“
Nos, a lojális tesztelõk érezni, illetve tudni fogják, hogy ki az aki csal a munkában. Akkor mi van? Ezek a kollégák azon fognak gondolkodni, hogy miért éppen akkora emelést kaptak, mint a csaló(k), azon kezdenek tûnõdni, hogy miért tesznek bele annyi munkát, amikor a csaló(k) szórakozással töltik a munkaidõt.
Nos, kedves olvasó, hiába állítod, hogy „de én nem csaltam, én a legjobbat hozom ki magamból!“, bla-bla-bla… Megmondom ahogy Sutton is mondta: elõbb-utóbb Te is csalni akarsz. Hogyan tudom ugyanazt az eredményt produkálni, kevesebb munkával? csak azért mert más is ezt csinálja. Õk nem ugyanazt az eredményt fogják produkálni, csak ugyanazokat a számokat (a munkát valaki elvégzi helyettük). Azt az érzést keltik, hogy ugyanazt az eredményt hozzák, de mégsem hozzák ugyanazt a minõséget.
Plusz munkát eredményez a csalók környezetének vizsgálata, akik rontják a morált, ezért a lojális kollégák elhagyják a céget. Ebben a pillanatban csalókkal leszel körülvéve és azon fogsz gondolkozni, hogy helyes-e a tesztelés mérõszámai? Ám ekkor már túl késõ lesz, túl késõ neked is és az ügyfeleidnek is.
Szerinted Te csalsz?
Azt gondolom, hogy néhány dologban az ember hajlamos rá. Nehéz eldönteni, hogy amikor ezt a cikket olvasod, éppen csalsz-e vagy sem. Az én meggyõzõdésem, hogy néhány esetben mindnyájan csalunk.
Bizonyos esetekben ostobának tettetjük magunkat legtöbbször személyes problémák miatt. Ugyanez eredményezi az ál-tesztelést is. Az ember nem tud minden nap ugyanúgy mûködni, dolgozni. Vannak idõszakok amikor az emberek jobban, illetve kevésbé jól teljesítenek. Amennyiben a teljesítményed mindig ugyanolyan, az már magában gyanús lehet!
A lényeg az, hogy ha csalsz ne ragadj le ezen az oldalon. Ebben az esetben a produktivitásod csökkenni fog, az egész cég produktivitása csökkenni fog és lehet hogy el is küldenek.
De hogyan tudod észrevenni magadon, hogy Te vagy a probléma? Az a vicc jut eszembe, amikor a rádió bemondja: „Az autópályán egy sofõr a forgalommal szemben halad!“. Mire a sofõr: „Mit egy! Mind!“.
Ha azt érzékeled, hogy folyamatosan ostobákkal vagy körülvéve, valószínûleg Te vagy az ostoba! Ha azt gondolod, hogy csak csalókkal dolgozol együtt, lehet, hogy éppen Te kezdted el a csalást! Ne térj le az útról! Ne feledd, mindig a legjobbra törekedni és minimalizálni a negatívumokat, az a legjobb dolog, amit tehetsz!
Az igazi tesztelő ismérvei
Az én megállapításaim messzebbre mutatnak. Azt hiszem, hogy elõre kell gondolkodni, ahelyett, hogy kirugdossuk a csalókat a cégtõl, azt gondolom, hogy a csalókat a szakmából kell kiközösíteni. A nevüket hangosan hirdetni mindenhol, hogy ezt az embert fel ne vegyétek!
A tesztelési szakma nagy veszteségeket szenvedett a csalók miatt. A programozók, projektvezetõk és ügyfelek is gyanakvóan tekintenek a tesztelésre, amit szolgáltatunk. És azt gondolom, igazuk is van. Meg kell tanulnunk eladnunk magunkat és a tesztelést is. Meg kell tanulnunk elmondani, mit csinálunk, miért csináljuk és azt, hogy ez miért lesz jó a megrendelõnek. Ha ezt nem tesszük, még több ember fog rosszallóan nézni ránk, és még több embernek lesz negatív benyomása rólunk és a szakmáról, valamint a következõ tesztelõi generációról is. Ezt nem szabad hagynunk!
Csalók elleni szabályokat kell kialakítanunk, megfelelõ szakmai mélységgel, valamint távol kell tartanunk magunkat tõlük és az ostobáktól. Még nem késõ a kérdéssel foglalkozni. Akarsz csatlakozni a kezdeményezéshez?
Forrás: http://www.shino.de/2014/02/19/the-no-fake-tester-rule/
Szerző: Markus Gärtner
A szerző
-
2006 óta szoftvertesztelőként dolgozok Németországban. Elkötelezett
vagyok az agilis módszerek iránt és hiszek a szoftvertesztelési képességeim
folyamatos fejlesztésében. Időnként előadok néhány agilis és tesztelői konferencián.
Fekete öves tesztelő vagyok és a Maigi-Do tesztelői iskola oktatója, valamint
a Weekend Testing európai részlegénekalapítója.
Cikkek
- 2015.07.16MódszertanHogyan adjuk el a TDD-t X-nek?
- 2014.11.20MódszertanAz ATDD elvei: Az egyszerű felelősség elve
- 2014.07.10MódszertanAz igazi tesztelő ismérvei