Hogyan lehet értékes a tesztelésem?
Hogyan tudjuk eldönteni, hogy a tesztelésünk értékteremtő-e vagy sem? A legfontosabb, hogy visszajelzést kell kapnunk a projektben érdekelt emberektől, tudom, ez egyáltalán nem egyszerű, sokszor nem is lehetséges. A legkönnyebb módja az, ha a közvetlen környezetünkben dolgozók véleményeit kérjük ki.
Ennek az a hátulütője, hogy nem tudunk mindenkivel beszélni, vagy ők nem tudják, hogy egy jó teszt hogyan is néz ki, ezért a válaszaik nem mindig lesznek megfelelőek. Néhány esetben olyan alacsonyak az elvárásaik, hogy a visszajelzéseik egyáltalán nem segítenek. Lehet, hogy olyan munkát várnak el, amit silánynak és felületesnek tartanánk. Ebben az esetben meg kell mutatnunk nekik, hogy egy jó tesztelés hogyan néz ki. Ez olyan, mint amikor az olcsó kannás bor helyett egy minőségit szolgálnak fel. Ha az ember már belekóstolt a jóba, nehéz visszatérni a silányhoz.
Még ha jó visszajelzések érkeznek is mindenkitől, azt javaslom, hogy tegyél fel magadnak kérdéseket, hogy megtudd, értéket teremtesz-e vagy nem. Ez elég nehéz, de hosszútávon kifizetődő, és inkább egy személyiségfejlesztésre hasonlít. Ne várj gyors változásokat, de ha sokáig dolgozol ezen a területen, akkor látni fogod a javulást a teszteléseidben. Itt van néhány ötlet, amin elgondolkodhatsz:
A tesztelésem megvédhető-e?
Gondolj egy bírósági esetre. Mit gondolna az esküdtszék, ha le kellene írnod, be kellene bizonyítanod, hogy mit és miért csináltál, mint tesztelő? Hogyan állítottál fel fontossági sorrendet? Miért teszteltél bizonyos dolgokat, és másokat miért nem? (Mindenki tisztában van azzal, hogy a 100%-os tesztelés lehetetlen.) Döntéseket kell hoznod, hogy optimalizáld a munkádat. Ezek a döntések jól átgondoltak vagy inkább ösztönösek? Mik hiányozhatnak, amikre korábban nem gondoltál?
Milyen az én hozzáállásom?
Tudatosan választok változatos megközelítéseket és használok annyi lefedési modellt, amennyit csak tudok, hogy minél több fontos információt nyerjek a termékről? Kihozom a legtöbbet az eszközökből, tesztelési módszerekből és a menedzsmentből? Vagy csak azt csinálom, amit a programozók vagy mások mondanak nekem?
Ha nincs valós visszajelzés valós emberektől, akkor mi történne, ha egy ismert tanácsadó meglátogatna?
Tudnék válaszolni, miért ezt a módot választottam a tesztelésre? Milyen hibákat venne észre az érvelésemben? Találna gyenge pontokat? És ami még fontosabb, büszke lennék, ha valaki, akire felnézek, látná, hogy mit csinálok? Használtam-e jó tesztelési ötleteket? El tudnám mondani tisztán és világosan egy külsős szakértőnek, hogy mi a munkám? Ha igen, akkor mit gondolna?
A tesztterveket és a stratégiát hozzáigazítom a különböző projektekhez? Figyelembe veszem a kockázatokat és projektkörnyezetet vagy csak kimásolom és beillesztem azt, amit legutóbb használtam? Változatosan dolgozok, vagy csak mindig ugyanazt ismételem?
Találok megismételhető teszteseteket a „nem reprodukálható” hibákra? Ha elsőre nem sikerül reprodukálni egy hibát, akkor csak leírom, hogy ilyen is előfordult és elfelejtkezek róla?
Energikusnak, kreatívnak érzem magam és büszke vagyok a tesztelői munkámra vagy azt érzem, hogy ugyanazt az unalmas munkát végzem mindig és papírokat meg űrlapokat töltök ki a főnöknek?
Egy projekt lezárásakor meg tudom-e mondani, hogy a tesztelésem hogyan javított a terméken?
A tesztcsapat tagjai számára jó, ha ott vagyok? Hiányolnak engem és a kreativitásomat, amikor kimaradok a csapatból? Kérnek, hogy dolgozzak velük más projektekben is?
Szükség van a tesztelési tapasztalatomra? Hozzám jönnek segítségért, amikor egy olyan problémába ütköznek, aminek megoldásában jó vagyok?
Ismerek-e más tesztelési megközelítéseket, nem csak azokat, amiket szeretek? Megértem-e azokat a módszereket is, amiket nem kedvelek, vagy nem veszek tudomást ismeretlen dolgokról? Nyitott vagyok és keresem a kihívásokat, hogy javítsam a tesztelésemet?
Tanulok különböző dolgokat, hogy jobbá váljak a munkámban? Ismerem a legújabb tesztelési módszereket és eszközöket? Tudom-e, hogy hol találok róluk információt?
Következetesen próbálok jobbat nyújtani, mint legutóbb?
Ezek azok a kérdések, amiket én rendszeresen felteszek magamnak. Nem mindig tudok jól válaszolni a saját kérdéseimre, de ahogy múlik az idő, egyre magabiztosabb vagyok a válaszaimban és főleg abban, hogy tudom, a tesztelési munkámmal értéket teremtek.
Forrás:http://www.kohl.ca/2010/how-do-i-create-value-with-my-testing/
Szerző:Jonathan Kohl
A szerző
- Szoftvertesztelési és vezetési tanácsadó a Kohl Concepts-nél, melynek székhelye Calgary (Alberta, Kanada). Jonathant neves szakemberként tartják számon a tesztelői közös- ségekben. Népszerű szerző és előadó, aki hiszi, hogy a tesztelés kihívás, intellektuális mesterség. Gyakori és népszerű írója a szoftverfejlesztési és tesztelési kiadványoknak. Az utóbbi időben Jonathan mobil alkalmazás fejlesztési projektek különböző változatain dolgozik. A munkájáról bővebben a www.kohl.ca oldalon olvas- hatsz.Kapcsolat: jonathan@kohl.ca
Cikkek
- 2013.12.10Mobil tesztelésA rossz mobil felhasználói élmény egyenlő a rossz ügyfélkezeléssel
- 2013.06.22MódszertanGyártsunk nagyszerű történeteket a jobb tesztelési forgatókönyvekért
- 2013.02.13MódszertanA szoftvertesztelés egy játék
- 2012.10.23MódszertanA játékok tapasztalatainak alkalmazása a szoftvertesztelésben