Amikor a tesztelés elég korán bekerül a fejlesztési folyamatba, minden jobban mûködik. Jennifer Lent cikke arról, hogy miért veszik végre egyre komolyabban a QA szakembereket.
Egyre több minõségbiztosítási szakember kapja meg a megérdemelt tiszteletet, csapattársaik alapvetõ szereplõinek tekintik õket a szoftverfejlesztésben. Ez az egyik dolog, amit megfigyeltem a legutóbbi San Diego-i Mobile Dev + Test 2017 konferencián, amely apró, de jelentõs változás volt a korábbi konferenciákhoz képest. A nem túl távoli múltban sok QA szakember beszélt arról, mekkora nehézségekbe ütköznek amiatt, hogy az elejétõl kezdve szerettek volna bekerülni a fejlesztési projektekbe. Régen a szoftver tesztelés a megvalósítás után következett be mely hozzáállást nehéz volt megváltoztatni annak ellenére, hogy a QA szakemberek tudták, hogy ennek katasztrofális következményei lehetnek.
Úgy tûnik, a szakemberek saját maguk kezdenek rájönni arra, hogyan tudnak idejekorán becsatlakozni a folyamatba és ezzel pozitív változást elõidézni. “A dolgok változnak”, mondta egy QA szakember, aki egy játékfejlesztõnél dolgozik és anonimitást kért. Leülsz és azt mondod, nekem is itt kell lennem a megbeszélésen. A projekt idõbeni megismerése jobb minõségbiztosításhoz vezet.
Ezen jelek alapján mondhatjuk, hogy a QA szakemberek megkapják a megérdemelt tiszteletet.
Búcsút intünk a QA szakemberekkel szembeni előítéleteknek
Jaimee Newberry, aki a Mobile Dev + Test konferencián vezette a “Mobile App Project Kick Off: Get It Right the First Time” bemutatót, elismerte, hogy visszaesõ bûnös. “Mint tervezõ, elfogult voltam, nem gondoltam a QA-ra a megvalósítás utánig.” Mikor felhasználói élmény szakértõként mobil fejlesztési projektet vezetett az online kiskereskedõ Zappos számára, minden megváltozott. Látta, hogy a QA szakemberek döntõ szerepet játszanak, amikor egy projekt elkezdõdik.
“A QA szakemberek meglepõ kérdéseket tesznek fel” – mondta Newberry, a Las Vegas-i székhelyű Picture This Clothing társalapítója. Arra összpontosítanak, amit a végfelhasználó valószínûleg tenni fog, különösen akkor, ha a dolgok rosszul mennek.
“Mi történik, ha a kapcsolat nem elég erõs? Pontosan hogyan gondoljuk a hitelkártyás vásárlást? És azon az eseten gondolkodtunk már?” Ezek a kérdések – a QA szakember szemszögébõl – segíthetnek a csapatnak a jobb szoftver fejlesztésében.
A QA szakemberek élen járnak
A korábban említett játékfejlesztõ QA szakember elmondta, hogy a tapasztalat azt tanította neki, hogy vállaljon vezetõ szerepet, és készüljön fel azokra a nehéz helyzetekre, amelyek könnyedén félrevihetik a szoftverprojekteket. Íme egy példa, amely a “Get It Right the First Time” bemutatója során folytatott csoportos beszélgetés során jött szóba. Hogyan kezelheted a látszólag véletlenszerû kéréseket a kiemelt ügyfelektõl, akiknek kevés napi szintû ismerete van a projektrõl? Olyan funkciókat kérnek, amelyek nem voltak a tervben, gyakran az utolsó pillanatban. Ez a forgatókönyv sokaknak volt ismerõs a csoportban és a QA szakember elõállt a megoldással. Elõször a fõ funkciók befejezésére összpontosítunk” – mondta. “Ha nagyon ragaszkodnak hozzá, azt mondom: “Hozzáadjuk a kérést a backlog-hoz .”
Egy másik, hatékonynak bizonyult megközelítés szerint a szoftverprojektet a cég alapvetõ értékeinek nézõpontjából kell vizsgálni. “Ha egy [igényelt] funkció nincs összhangban a cég értékrendjével , akkor nem tartozik a szoftverhez” – mondta.
A QA szakemberek a Lyft-nél
A Mobile Dev + Test egy másik ülésén az is kiderült, hogyan kapnak elismerést társaiktól a QA szakemberek. Heather Daigle, egyike a vezetõ QA mérnököknek a San Francisco-i székhelyû Lyft-nél, mely utazás-megosztó szolgáltatást nyújt. A céget 2012-ben alapították, két évvel ezelõtt a vezetés olyan változtatást vezetett be, amely drasztikusan befolyásolta a fejlesztõk és a minõségbiztosítási szakemberek együttmûködését .
Ahelyett, hogy különálló csoportként mûködnének, a QA szakemberek a programozói csoportvezetõk alá lettek beosztva, “Beilleszkedtünk hozzájuk.” Innentõl már a projekt korai szakaszától együtt dolgoznak a fejlesztõkkel, ami az eddigiekben nem volt lehetséges. Mielõtt teszteket tervezne, Daigle leül a megfelelõ fejlesztõvel, és megkérdezi: Hogyan fejleszted ezt a funkciót? “Minél többet dolgozunk a fejlesztõkkel, annál inkább tesztelhetõ lesz minden”
A Lyft-nél elengedhetetlen közös munka, hiszen mind az Android, mind az iOS verziók heti kiadása a norma. “Igen, elõször furcsa volt ez az együttmûködés, de mindenki számára jó,” mondta Daigle.
Úgy tûnik, a QA szakemberek ma már a fejlesztõ csapatok egyenjogú tagjai lettek. Szerintem ez mindenki számára jó! De tudom, hogy ez nem mindenhol igaz. Ossza meg velem, Ön hogyan dolgozik.
Forrás: Its a good time for QA professionals heres why
Szerző: Jennifer Lent
A szerző
- Jennifer Lent több éve dolgozik szakújságíróként, jelentős publikációkkal a háta mögött a szoftvertesztelés témakörében. Legutóbb a Software Development Times vezető szerkesztőjeként az iparág legjelentősebb területeit érintő kérdésekkel foglalkozott, de szerepet vállalt a PC Magazine, PC Week (most eWeek), DejaNews és a Mainspring Communications szerkesz- tésében is. Ezen túlmenően Jennifer hozzájárult számos kiadvány és weboldal sikeréhez, melyek közé sorolható a CNET, ComputerWorld, Inc. Technology, Investor\'s Business Daily, Monster.com és a VARBusiness. Jelenleg a TechTarget csapatát erősíti, cikkei megtalálhatók a SearchSoftwareQuality.com oldalon.
Cikkek
- 2018.07.10MunkaszervezésJó idõk járnak a QA szakemberekre, itt az oka
- 2013.10.22MódszertanA szoftver hibák elkerülése: Tanulság a HealthCare.gov-ból
- 2013.02.09TeszttechnikákTíz lépés a jobb alkalmazás-biztonsági tesztelés stratégiájához
- 2012.12.26Mobil tesztelésIntegrált mobilalkalmazások – hét tesztelési kihívás