Tesztelés a Gyakorlatban - A szakértő tesztelők lapja


A tesztelõk hét típusa


Az emberek különböznek egymástól, ezáltal mi tesztelõk sem vagyunk egyformák. Az apró eltérések okozzák azt, hogy más-más technikákat, módszereket, eszközöket használunk szívesebben a munkánk során. Minél különbözõbb embereket tudunk egy csapatba összeállítani, annál versenyképesebb lesz a tesztelési szolgáltatásunk.

A munkám legnagyobb részt tanítással, tanácsadással, és tesztelõk értékelésével telik. De mint embernek nekem is szükségem van a különbözõségek elfogadására, megértésére: az eltéréseink teszik erõsebbé a csapatot. Ez azt jelenti, hogy nem emelhetek ki egyetlen egy tesztelõi típust a sok közül és nem képezhetek mindenkit ki ezen sablon alapján. Másrészrõl nagyon sok olyan érdekes “minta” tulajdonság és temperamentum van a tesztelõk között amit ésszerû lenne elterjeszteni, megtanítani az egész közösségnek. Annak ellenére, hogy a hópelyhek mind egyediek, az is igaz, hogy annyira egyformák.

Szóval azt gondolom, hogy legkevesebb 7 különbözõ tesztelõi típus létezik: adminisztratív, technikai, analitikus, közösségi, empatikus, felhasználói és fejlesztõi. Mielõtt kifejtem a különbözõ típusokat szeretném megjegyezni, hogy ezek a típusok igazából minták. A te stílusod ezek közül több mintára is illeszkedhet.

Adminisztratív tesztelõ

Az adminisztratív tesztelõ szereti továbbtolni a dolgokat. Csináld meg a feladatot, hárítsd el az akadályokat, juss el a “végéig”. A magas szintû adminisztratív tesztelõ ott akar lenni a megbeszéléseken, követni akarja a megállapodásokat, meg akarja kapni az erõforrásokat. Õk koordinátorok, vagy menedzserek. Az alacsonyabban képzett adminisztratív tesztelõk gyakran szeretik a tesztelés sablonos feladatait: táblázat sorait végigellenõrizni, minden checkbox ki van-e pipálva, stb… (Én több évig voltam tesztmenedzser és nagyon sok adminisztratív munkát végeztem.)

Figyelem: Az adminisztratív tesztelõket gyakran “ál” tesztelési folyamatok csábítják el. Sokszor nem a tesztelés értelmi részeire koncentrálnak, hanem sokkal inkább a vizuálisakra.

Technikai tesztelõ

A technikai tesztelõ eszközöket csinál, használ és általában véve a kód ciklusaiban gondolkodik. Õk nagyon jó képviselõi a tesztelhetõségnek, mert a fejlesztõk nyelvét beszélik. A Google és a Microsoft szereti a technikai tesztelõket. (Mint programozó, fele részt én is ebben a cipõben járok.)

Figyelem: A technikai tesztelõk gyakran figyelmen kívül hagyják azokat a feladatokat, amelyek nem tesztelhetõek könnyen és egyszerûen a különbözõ segédeszközökkel. Sokszor õket nem a tesztelési módszerek tanulása, sokkal inkább a segédeszközökben szerezhetõ jártasság érdekli.

Analitikus tesztelõ

Az analitikus tesztelõ (nem kötelezõen, de) általában szereti a modelleket és imádja a matematikát. Diagramokkal, mátrixokkal és különbözõ táblázatokkal dolgoznak. Hosszú specifikációkat olvasnak. Vonzódnak az összetett teszteléshez. (Ha választanom kellene egy kategóriát az alábbiak közül amely rám vonatkozik, akkor azt mondanám, hogy inkább analitikus tesztelõnek érzem magam, mint egyébnek.)

Figyelem: Az analitikus tesztelõ hajlamos a tervezési bénulásra. Állandóan a legjobb tesztkörrõl, teszteset halmazról álmodozik és a “csak” jó nem elég neki. Ha valamilyen feladatot nem tud egyszerûen megcsinálni, akkor továbblép rajta és figyelmen kívül hagyja.

Közösségi tesztelõ

A közösségi tesztelõnek Te kellesz. A közösségi tesztelõ felderíti mindazokat, akik segíteni tudnak neki és elõnyben részesíti a csapatmunkát. A közösségi tesztelõ tudja, hogy más emberek munkája is szükséges ahhoz, hogy a feladattal végezni tudjon. Nincs olyan ember aki a teljes megoldást ismerné. A közösségi tesztelõ tudja, hogy nem szükséges programozónak lennie a teszteléshez – de biztosan ismer egy fejlesztõt, aki segíteni tud neki. Egy jó tesztelõ fejleszti a társaságot: megbízható és használható információkkal látja el a többieket. (Én több közösségi tesztelõi mintát követek.)

Figyelem: A közösségi tesztelõ lusta lehet és úgy tûnhet, hogy ellopja a többi ember kemény munkáját. Ezenfelül többet jár össze az emberekkel ami a munka költségét növelheti.

Empatikus tesztelõ

Az empatikus tesztelõ teljesen beleéli magát a termékbe. A legfontosabb módszere, hogy belebújik a felhasználó szerepébe. Ez nem teljesen ugyanaz, mint szakértõ felhasználónak lenni, mivel fontos különbség van a felhasználókat támogató tesztelõ és az esetenként tesztelõ felhasználó között. Ez nagyon messze van az én stílusomtól ezért fel sem ismertem, észre sem vettem mostanáig. A technikai tudás nélküli emberek általában ezt a mintát követik és sokszor hozzáveszik az adminisztratív és közösségi típusokat is.

Figyelem: Az empatikus tesztelõk tipikusan sok munkát fordítanak arra, hogy mit és hogyan csinálnak.

Szakértõ felhasználó

Megjegyzem nem azt írtam, hogy “felhasználói tesztelõ”. A szakértelmet a domain tudásra, vagy a tárgyi tudásra értem. A szakértõ felhasználók nem látják magukat tesztelõként, de mint potenciális felhasználók segítenek a tesztelési feladatokban. A szakértõ tesztelõ igazából egy elképesztõen jó szakértõ felhasználó.

Figyelem: A szakértõ felhasználónak nincsen tesztelõi személyisége és hajlandósága sincs arra, hogy megtanulja, vagy kifejlessze magában ezeket a képességeket

Fejlesztõ

A fejlesztõk sokszor tesztelnek. Õk a legideálisabbak a unit tesztek elvégzéséhez. A technikai tesztelõknek és a fejlesztõknek is hasznukra lehet ha együtt tudnak dolgozni. Amikor a fejlesztõknek tesztelési feladatai vannak általában technikai tesztelõkké válnak.

Figyelem: A fejlesztõknek nincsen tesztelõi személyiségük és hajlandóságuk sincs arra, hogy megtanulják, vagy kifejlesszék magukban ezeket a képességeket.

Amikor a tesztelõket osztályoztam használható, elfogadható csoportosítást kerestem amely mások segítségére válhat. Úgy gondolod, hogy kihagytam egy kategóriát, vagy nem megfelelõ a csoportosításom? Kérlek jelezd ezt felém.

Szerző:
James Bach

<< Vissza