Interjú – Bodnár Gergellyel

 

Mikor és hogyan kerültél kapcsolatba a szoftverteszteléssel?

Az egyetem elvégzése után - rövid szoftverfejlesztői karriert követve - kért fel egy banki front-end megoldásokat fejlesztő cég, hogy alakítsak ki egy tesztelői csapatot, mely a kompetencia létrehozása mellet, a koncepció és módszertan kidolgozását és az egyes teszttípusok bevezetését is jelentette.

Mivel foglalkoztál az utóbbi időben? Milyen feladataid voltak?

Egy magyarországi pénzintézet automatizált tesztelési koncepciójának a kialakításával, majd pedig egy külföldi biztosító teljes back-end folyamatának a tesztmenedzsmentjével foglalkoztam, mely egyszerre jelentette a saját és a helyi csapat koordinálását.

Tudnál mesélni arról, hogy jelenleg milyen projekteken dolgozol?

Jelenleg HP Quality Center bevezetésével, valamint az eszköz támogatásával foglalkozom. A feladat nagyon összetett, számos paraméter és feltétel mellett szükséges az ügyfél számára legjobb megoldást megtalálnom, implementálnom.

Milyen napi kihívásokkal kell szembenézned?

Habár sokat fejlődött a szoftvertesztelési iparág, az input dokumentációk - különösen a követelményspecifikációk - minősége még manapság sem fedik le tökéletesen a leszállított alkalmazást. Nagy kihívást jelent így a megfelelő forgatókönyv és tesztesethalmaz kialakítása, de a korai visszacsatolások és a professzionális munkát végző csapat mindezt könnyedén kezelhetővé teszik.

Másik sarkalatos pont a nem megfelelően tervezett tesztelési idő. A helytelen időráfordítás-tervezés mind az ügyfél, mind a tesztszolgáltatást szállító részéről kompromisszumos megoldást eredményez.

Mik azok a feladatok, amelyeket kifejezetten szeretsz a munkádban?

Különösen a tanácsadás témakörbe sorolható módszertani felülvizsgálatot tartom izgalmas feladatnak, mivel egy ilyen munka eredményeképpen az adott ügyfél folyamatai nagymértékben javulhatnak, költségeik csökkenhetnek. Emellett viszont a legszebb kihívást számomra az eszköztámogatás, különösképpen az automatizált tesztelés bevezetése jelenti.

Mennyire vagy elégedett a mostani tesztelők képzettségével?

Örülök, hogy a négy-öt évvel ezelőtti állapotokhoz képest több tesztelő rendelkezik professzionális szintű tudással.   A munkaerőpiacon már nagyrészt olyan kollégákkal találkozhatunk, akik már elfelejtették az „Excel korszakot”, és rendelkeznek többek között tesztesetkezelő, valamint hibabejelentő szoftverek ismereteivel egyaránt. A speciális tudással rendelkező tesztmérnök azonban még mindig hiányt jelent a piacon. Nincs megfelelő mennyiségű automatizált eszközt ismerő (ide értve a stressz- és teljesítményteszteket is), illetve biztonsági tesztjét megfelelő minőségben végrehajtani és elemezni tudó tesztelő. Ezzel ellentétben viszont jó lehetőségek kínálkoznak a megfelelő minőségű munkaerő képzésére és a megszerzett tudás elismerésére. A teljesség igénye nélkül megemlíteném az ISTQB CTFL és CTAL tanfolyamok és vizsgák mellet a felsőoktatási intézményeket is.   Manapság már a főiskolák és egyetemek is felismerték a szoftvertesztelésben rejlő lehetőségeket, és csatlakoztak a hazai szoftvertesztelő, tesztmérnök képzésbe, melyben személy szerint én is szívesen és tevékenyen részt veszek.

Mennyire tartod fontosnak a folyamatos szakmai továbbképzést? Hogyan próbálod a projektjeiden dolgozó tesztelőket képezni?

Az informatika egy dinamikusan változó iparág. Aki nem követi folyamatosan a trendeket, az lemarad, és a piac számára kevésbé lesz értékes. Számomra fontos, hogy kollégáim mindig a maximális tudás birtokában legyenek.

Tudásátadás történik egyrészt folyamatosan (pl. havi rendszerességgel), másrészt adott projekttel kapcsolatos pillanatnyi igény kielégítse céljából is.

Ezt könnyen megtehetjük, akár vállalaton belül történő tudásátadással a különböző projekteken vagy részfeladatokon dolgozó kollégáknak, vagy a teljes csapatnak szervezett workshopok keretein belül. Egy másik módja az ismeretek megszerzésének a külső tanfolyamokon, konferencián való részvétel, amelyeken nagy mennyiségű specifikus tudás szedhető fel.

Mennyire vagy elégedett a tesztelés hazai elfogadottságával?

Általában a szoftver tesztelését az utolsó láncszemnek tartják és így is tekintenek rá, amely nem mondható helyesnek. A korábbiakkal ellentétben a tesztelést már az első pillanatban be kell vonni a munkába, így a projekt tervezésébe, projektfeladatok meghatározásába is, amely lehetővé teszi a követelmények ellenőrzését már a kezdeti szakaszban. Véleményem szerint ez a gondolkodásmód egyre jobban terjed, amely azt eredményezi, hogy a szoftvertesztelés egyre jobban elfogadottá és szükségessé válik.

Van ötleted, hogyan lehetne a szakmát jobban elfogadtatni? Hogyan kaphat nagyobb figyelmet a tesztelés?

Véleményem szerint a tesztelés hatékonyságának mérése és számszerűsítése az, ami alapján nagyobb figyelemre tehet szert ez az ága a szoftveriparnak. Amikor egyértelműen látszik a minőségbiztosítás hatékonysága és forintosítható a megtakarítás, akkor már léptünk egyet előre. A másik nagyon fontos lépés a megfelelő szakembergárda kiképzése, amely magas szintű elismerésre tesz szert a szakmában.

Hogy látod a jövőt? Szerinted milyen irányban fog fejlődni a tesztelés?

Úgy látom, hogy a szoftvertesztelés nagymértékben az automatizálás irányába tart, de emellett megjelennek majd a magas szintű specifikus tudással rendelkező egyének is a munkaerőpiacon. Megfelelő eszköztámogatás mellett - melynek a piaca úgyszintén virágzásnak indult - a szoftverminőség egy olyan szintet érhet el, ahol az ügyfélelégedettség mind szolgáltató, mind felhasználó oldalon nagymértékben növekedhet, ez pedig mindenképp nyereséget eredményez.

Szerző:
Bodnár Gergely

<< Vissza