Tudsz úgy tesztelni, ha nem tudod a felhasználó nevét?

Néhány nappal ezelõtt egy rövid Youtube videót láttam, ami elgondolkodtatott egy olyan kérdésen, amelybe naponta belebotlok a tesztelési munkám során.

A videó nem is igazából a tesztelésrõl szól. A CNBC-n volt egy dokumentumfilm az Al Jazeera-tól az abortusz szabályozásával kapcsolatban. A mûsorvezetõ egy részt mutat a dokumentumfilmbõl, ahol a törvény képviselõje egy egyszerû, de nagyon jó kérdést kap a riportertõl.

A tárgy nagyon mélyenszántó, ezért nem is akarok nagyon belemenni. A CNBC mûsorvezetõje megvilágít valamit, ami tesztelõk, fejlesztõk és termékfelelõsök fejfájása is már hosszú idõk óta.

Nézd csak meg ezt a rövid videót, hogy megértsd mirõl is beszélek. http://www.youtube.com/watch?v=xBKieGz5QiM#t=75

Most fókuszáljunk arra az egész egyszerû és gúnyos megjegyzésre amit a mûsorvezetõ mond: „Miért akarna egy nõ abortuszt? Soha nem is gondoltam volna!“ Mondja egy férfi, aki Ohióban tesz meg mindent az ügy érdekében.

Mindegy, hogy az abortusszal kapcsolatban melyik oldalon állsz, mert mind a két oldalon vannak igen erõs érvek amikkel egyetérthetünk. Hogy is tudna egy ember errõl döntést hozni, amíg nem ismeri az alany döntésének igazi, mély érveit?

Nem arról az okozatról beszélek, amivel a törvényhozót akarják sarokba szorítani, mert biztos vagyok benne, hogy neki is vannak igen erõs érvei, de a kérdés nagyon egyszerû és az emberre fókuszál, a nõre, aki az abortusz mellett dönt.

Hogyan tud dönteni anélkül, hogy megértené, a különbözõ személyek miért akarják az abortuszt?

Ez kapcsolódik a teszteléshez?

IGEN, és most hadd mondjam el, miért. Amikor a videót néztem, nagyon a hatása alá kerültem, és azt vettem észre magamon, hogy „védekezem“ (nem találok jobb szót erre). A felhasználók és fejlesztõk között is ugyanez történik, a fejlesztõknek fogalmuk sincs a felhasználók viselkedéseinek és döntéseinek miértjérõl.

Félreértés ne essék, nem szeretném a két kérdése egymással összehasonlítani, de mindkét esetben emberek állnak egymással szemben és döntéseket hoznak úgy, hogy fogalmunk sincs róla, mi van a másik fél döntéseinek a hátterében. Biztos vagyok benne, hogy Te is találtad már magad ilyen helyzetben.

Amikor a fejlesztõk egy megoldást választanak, legtöbbször technikai, technológiai alapon hozzák meg a döntésüket (melyik a legbiztonságosabb technológia, melyik az egyszerûbb megoldás), aztán a felhasználókat kényszerítik bele a technológia kalitkájába.

Vagy amikor a termékmenedzserek hoznak olyan döntéseket a folyamatokban / konfigurációkban, amelyek csak részinformációk alapján születnek meg, anélkül, hogy megértenék a felhasználók mindennapi igényeit.

Emlékszem egy esetre sok évvel azelõttrõl, amikor egy ügyfél kiszolgáló rendszert kezdtünk fejleszteni. A termék elég meggyõzõ volt tele rengeteg hasznos tulajdonsággal, valamint számos rendszerüzenettel a felhasználó számára, azokra az esetekre, amikor nem úgy akarja használni a rendszert, ahogy az ki lett találva. Számos hibajegy született ez okból a felhasználók részérõl. Mikor fogja az ember felismerni végre, hogy a minõség nem a hibátlan alkalmazást jelenti?

Nem elég „ügyfélközpontú“-nak lenni

Menjünk vissza a videóhoz. Még egyszer szeretném hangsúlyozni, hogy ez egy kardinálisan más kérdés, de mégis hasonló dologról beszélünk: Valaki meghoz egy döntést úgy, hogy fogalma sincs az igazi okokról, a felhasználó igazi igényeirõl.

Miért akarja ezt a felhasználó?
  • Valóban gondolkodtam a kérdésen?
  • Megértettem, hogyan gondolkodik ez az ember?
  • Foglalkozunk a hatásokkal? Foglalkozunk egyáltalán a felhasználók érzéseivel?
  • Van-e rálátásunk arra mi alapján (munka/élet/gondolkodás) hoz döntéseket és mitõl lesznek igényei?

Nem csak az a lényeges, hogy ki ez a személy, hanem inkább az miért akarja, hogy bizonyos dolgok megtörténjenek. Könnyû azt mondani, hogy számunkra a legfontosabb a felhasználó és a termék az õ érdekükben készül. A legtöbb fejlesztõ és termékfelelõs hangoztatja is, hogy mennyi áldozatot hoznak a felhasználók érdekében és hogy mennyire fontos a cégben a felhasználói fókusz. De ugyanakkor éppen a lényeg hiányzik sokszor.

Nem is kellene foglalkoznunk a felhasználói egyetértéssel? Ismerjük annyira a felhasználóinkat, hogy tudunk helyettük döntést hozni? Egyszerûen fogalmazva: megértettük hogy éreznek a felhasználóink az alkalmazással kapcsolatban? Tény, hogy nem fektetünk elég energiát a felhasználóink megismerésére (személyes alkat) és hogy megértsük, miért csinálják azt, amit csinálnak (szakmai profil). Ha olyan alkalmazást akarsz a felhasználók kezébe adni, amely teljesen rájuk szabott, nem elég ismerni õket, bele kell élni magunkat a helyükbe.

Ha beleéled magad valaki más helyzetébe, nem csak azt fogod látni, hogy mit csinál pontosan, hanem arról is képed lesz, hogy miért csinálja azt, amit csinál.

Hogyan tudjuk beleélni magunkat a felhasználók helyzetébe?

A válasz egyszerû, tanuljunk többet, tudjunk meg többet róla! Menjünk és találkozzunk vele személyesen. Mutassák meg, hogyan dolgoznak és mi egyéb van még, amit a munka folyamán csinálnak? Kérjük meg õket, hogy mutassák végig a munkafolyamatukat az általunk szállított alkalmazásban. Igazi visszajelzéseket kapunk ilyenkor, hogy miért csinálnak dolgokat és nem arról, hogy mit csinálnak.

Bátran kérdezzük meg, hogy mit kellene másképp csinálniuk ahhoz, hogy jobban, hatékonyabban tudják végezni a munkájukat! A cél az, hogy minél több információt szerezzünk, hogy bele tudjuk élni magunkat az õ helyzetébe. Ha valamilyen okból kifolyólag mégsem találkozunk az ügyféllel – ennek nagyon sok oka lehet – próbáljunk meg egyéb módokon kapcsolatba lépni velük! Skype, virtuális megbeszélés, e-mail, telefon is segítségünkre lehet. Minden amit csinálsz, hogy közelebb kerülj a felhasználókhoz sokkal jobb, mintha nem tennél semmit!

Ha azt gondolod, hogy a felhasználók, ügyfelek nem akarnak erre idõt pocsékolni, akkor rosszul gondolkodsz! A felhasználók alig várják, hogy megosszanak veled információt, akkor ha látják rajtad, hogy érdeklõdsz és figyelsz rájuk.

Személyes profil

Miután a végfelhasználókkal találkoztál és más ismered õket (nem kell az összessel találkozni), csinálj séma profilokat, amibõl a többi felhasználót is jobban megismerheted. Ezek a profilok személyes, szakmai és háttér információkat is tartalmazzanak (ha szükséges akár munka közbeni fotókat is készíthetsz). A profil tartalmazhatja a nevét, az életkorát, az iskoláit, a szakmai érdeklõdését, munkaidejét, hanghordozását és az eszközöket is, amiket a munkája során használ.

Tartalmazhatja a gyermekeinek a számát, hobbiját, szociális médiát, stb. Minden, ami segíthet, vagy kötõdik ahhoz, hogy mentálisan jobban megismerjük, valamint megismerjük az igényeit és a gondolkodását. Amikor ezek a profilok megvannak, ezek alapján elkezdheted értékelni az alkalmazást, a funkciókat és a folyamatokat. Ez az egész fejlesztõi csapatnak és a tesztelõknek is segítségére válik, hogy minél jobb, testreszabott alkalmazást készítsünk a felhasználóink nagy örömére.

Ne lepõdj meg azon, hogy az egész csapat név szerint fogja ismerni a felhasználókat és elkezdenek emberekként beszélni velük, érzékelik a napi problémájukat és belelátnak a napi feladataikba is. Mindenki ismerni kezd mindenkit.

Empatikus vagy a felhasználókkal?

Ha kipróbálod, függetlenül attól, hogy sikerül vagy sem, nagyon örülnék, ha megosztanád velem a tapasztalataidat!

Forrás: http://qablog.practitest.com/2014/01/how-can-you-test-a-product-without-knowing-the-names-of-your-users/

Szerző:
Joel Montvelisky

<< Vissza