A tervezési hibák tesztelése

 

A tervek teszik az életünket olyanná, amilyen és mindannyian tervezőként éljük a saját életünket. Amikor az asztalon rendet teszünk, amikor átrendezzük a nappalit, vagy az autóból kipakolunk, akkor mi is tervezünk. A tervezésen keresztül lesz a házból otthon, a terekből helyek, és dolgokból személyes tárgyak, emlékek. Ha nincs konkrét tervünk, akkor csak vásároljuk a dolgokat, ha terveink vannak, akkor megtervezhetjük azt, hogy mit akarunk megvenni.

 

Hibás tervek

 

Egy évvel ezelõtt 40 ember halt meg egy buszbalesetben, Hyderabad és Bangalore között, amikor a busz állítólag előzés közben kiszakított egy tűzcsapot, és lángra gyulladt. Az emberek azelőtt meghaltak, mielőtt észlelték volna, hogy mi történik éppen. A nyomozás kiderítette, hogy a balesetet a slendrián tervezés és a biztonságos felkészítés hiánya okozta.

 

Amire ezzel fel akarom hívni a figyelmet, hogy a tervezés kulcsszerepet játszik egy termék létrehozásában vagy éppen a megsemmisítésében.

A buszt sohasem készítették arra, mi történik, ha egy tűzcsapnak ütközik, bár sajnálatos módon a sofőr mégis ezzel végezte be, hogy kidöntött egyet. Ha nem készülünk fel az ilyen esetekre, annak igen nagy pusztítás lehet az eredménye. A hibákra, nem várt használatra való felkészülés, az olyan forgatókönyvek összeállítását jelenti, amelyek a tervezők szerint előfordulhatnak, valóságosak, megtörténhetnek. Nézzük meg, mik lehetnek ezek a mentális modellek, és hogyan segíthetnek a hatékonyabb tervezésben, hogyan kerülhetőek el a hasonló esetek.

 

Mentális modellek

 

A mentális modell valaki gondolkodása arról, hogy a dolgok hogyan fognak működni a valós életben, illetve, hogy milyen valós esetekre lehet épp ésszel felkészülni. A bennünket körülvevő valós világ reprezentációja, a kapcsolat az emberek és eszközök között, a feltevések, hogy mi mihez vagy kihez hogyan fog viszonyulni, hogyan fog cselekedni. A mentális modellek segítenek a viselkedésformák azonosításában és konkrét terveket határoznak meg, amennyiben egy eset bekövetkezik. (a személyes algoritmusokhoz hasonlóan)


Don Normant követve a következő aspektusai lehetnek a mentális modelleknek:

 

·Tervező modell: A modell a tervező gondolkodásán alapul.

·Felhasználó modell: A modell a felhasználó megfigyelése alapján alakul ki, hogyan viszonyul a rendszerhez működés közben.

·Rendszerkép: Ahogy a rendszer reagál a történtekre. Hogyan válaszol a rendszer, felhasználói kézikönyvek, előírások, stb.

 

Minden tervező eltervez egy modellt a rendszerről, vagy termékről, amíg minden felhasználó is eltervezi a saját elgondolása szerint. Minden félreértés egy-egy hiba a modellben, illetve minden félreértés hibához vezethet. Szerencsére ezek a hibák könnyen detektálhatók, minimális konzekvenciával rendelkeznek és nehezen, vagy egyáltalán nem visszafordíthatóak.

 

A hibák tesztelése

 

Amikor beszélünk, saját magunkat javíthatjuk, ha megbotlik a nyelvünk, vagy belezavarodunk egy mondatba. A termékek rendszerint nem tudják saját magukat ilyen módon kijavítani, mert annyira intelligensek, amilyen intelligensen megtervezték őket. Ez vezet a csúszásokhoz, amelyek a leggyakoribb hibák. (amikor azt gondoljuk, hogy ez fog történni, de természetesen teljesen más történik).

 

A jól megtervezett termékeknél lehetőség van visszajelzések alapján az ilyen csúszások felismerésére. Mint például a törlésnél érdemes rákérdezni, hogy biztos akarja-e azt a bizonyos dolgot törölni a felhasználó. Amennyiben a tevékenység, vagy folyamat visszavonhatatlan, érdemes a felhasználót felkészíteni és a beleegyezését kérni a folyamat végrehajtásához. Az általános szabály az, hogy sohase vegyük ki a kontrollt a felhasználók kezéből.

 

A hibák visszafordíthatósága egy újabb kulcspont a tervezésben. Amikor a hiba bekövetkezik, a következő dolgok történjenek:

·Adjunk a felhasználónak rálátást arra, hogy mi történt.

·Mutassuk meg, mondjuk el a felhasználónak, mi lett hibás, és hogyan tudja visszacsinálni a nem várt eredményt.

·Amennyiben a visszaállítás nem lehetséges, ezt is mindenképpen jelezzük a felhasználónak.

 

Amíg a tervezők a terveket a hibákra felkészülve készítik el, addig a tesztelőknek a hibákat kell tesztelniük.

 

A hibaüzenetek lefedettsége

 

A visszaállíthatósági koncepció, amit az előbb kifejtettem, teljes mértékben használható a tesztelésben is. A hibák visszaállításában, a hibák kezelésében, ahol lehetséges. A hibaüzenet lefedettség több szinten is elérhető:

 

Hiba alapú tesztesetek, sztorik

A tesztelő az alkalmazásból megkaphatja az összes hibaüzenetet, így ez alapján olyan eseteket állíthat össze, amelyekkel az összes hibaüzenetet reprodukálni tudja. Ez a megközelítés segít az összes csúszás felderítésében és a hibák felderítésében.

 

Visszaállíthatóság tesztelési mátrix

Minden hibaüzenet a visszaállíthatóság szempontjából is tesztelendő.

 

Hibás működtetés

Ben Simo szerint a hibák felfedezése csak egy másik módja a hibaüzenet lefedettség tesztelésének.

 

Te mit gondolsz ezekről?

A cikk megírását Don Norman „The Design of Everyday Things ” címû könyve inspirálta.

Forrás: https://www.passbrains.com/blog/testing-for-errors/

Szerző:
Parimala Hariprasad

<< Vissza