Szinergikus tesztelés

 

“Ó, akkor Te egész nap csak kaszinózol!”

 

Fantasztikus életem van.

 

Ez az igazság… van egy nagyszerű magánéletem és a munkám is kitűnő!

 

Biztos vagyok abban, hogy nem sok tesztelőtől hallottál már hasonlókat.

 

Rengeteg rémes cikket olvastam tesztelői sorsokról, olyan emberekről akiket egyszerűen nem vesznek emberszámba a kollégáik és magát a tesztelést sem tartják fontosnak. Arra jutottam, hogy ez nincs így jól és ideje lenne felállnom és elmondanom, hogy ennek nem így kellene lennie.

 

Ha kíváncsi vagy rá, brit vagyok, Svédországban játék tesztmérnökként dolgozom a díjnyertes online kaszinó játékokkal foglalkozó NetEnt-nél.

 

Ahogy egyre jobban belemélyedek a tesztelői közösségbe, azt látom, hogy van egy hierarchia a tesztelők között. A sok éves tapasztalat nagyobb elismertséget és dicsőséged ad, ezt követi, ha valaki automata tesztszakemberként dolgozik. Megduplázódik a rangunk, ha banki vagy telekommunikációs területen dolgozunk. Ha valaki mobiltesztelésen dolgozik, annak még nagyobb az elismertsége manapság.

 

Az egésznek az alján a játéktesztelők állnak. A legalján pedig az online kaszinó játékokat tesztelő mérnökök vannak.

 

Amikor egy szemináriumra, vagy előadásra megyek, előbb utóbb jön a kérdés: „Szóval, ki merre dolgozik?” A válaszom azoknak akik nem járatosak az online kaszinók területén ismeretlenül hangzik, mert még nem hallottak a NetEnt-ről. Amikor leesik nekik, jön a felismerés: „Ja, Te csak egy játéktesztelő vagy!” Ilyenkor mosolyogni szoktam a megvető pillantásokon abban a tudatban, hogy túl sok energiámba telne elmagyarázni, hogy én ugyanolyan jó tesztelő vagyok, mint ők!

 

A legnagyobb fejfájásunk egyébként akkor van, amikor tesztelőt próbálunk felvenni a céghez. Egy friss diplomás egyszer azt válaszolta nekem, hogy nem érdekli az ajánlatom, mert ő egy sokkal komolyabb tesztelői állásra vágyik. Komolyan?

 

Nos, most itt van a lehetőségem hogy tisztázzam, mit csinálunk mi, online kaszinó játék tesztelők, hogyan dolgozunk és milyen tesztelési gyakorlatot alkalmazunk.

 

Általánosságban mindenki azt gondolja, hogy a tőzsdén és a bankokban vannak a legnagyobb számú pénzügyi tranzakciók (talán azért, mert az ottani tesztelők elitnek érzik magukat). Tudtad, hogy a NetEnt 1.7 milliárd játékkört kezel minden hónapban? És minden hónapban több, mint 2.4 milliárd EUR folyik át a rendszerünkön. És ezek a számok egyre csak növekednek! El tudod képzelni, hogy egy hibás, vagy egy rosszul működő játék micsoda galibát okozhat? Akkor el tudod azt is képzelni, hogy a tesztelés jelentősége mennyire fontos egy ilyen vállalatnál, mint a NetEnt.

 

Mi, online kaszinó játék tesztelők legalább annyira komolyan vesszük a tesztelést, mint amennyire a többi ágazatban is komolyan veszik. Mégis mi a különbség köztünk és közted, mint más ágazatban dolgozó tesztelő szakember között? Az, hogy a mi értékeinket elismerik és tiszteletben tartanak minket a vállalatnál. Mi sosem ülünk és várjuk, hogy a fejlesztési lánc végén kipottyanjon a legújabb „majdnem kész” verzió. Mi a magunk módján fejlesztők vagyunk.

 

Mint a többi játék tesztelő az Agile-ban, már a fejlesztés legelső pillanatában részt veszek a munkákban. Nemcsak, mint a fejlesztő kispajtása a kódot és a grafikus kinézetet ellenőrzöm, hanem az egészet rendszert vizsgálom, egyben az egészet. A funkcionalitást, a grafikai megoldásokat, az animációkat és az egész logika megvalósítását, amely lehetővé teszi majd a játékot. Megítélésem szerint egy nagyon értékes pozícióban vagyok. Én vagyok a játék tesztelője, akinek számít a szava az egész alkalmazás létrehozásában (a tervezéstől a kivitelezésig). Nálunk a tesztelőnek a szava rendkívül fontos. Személyes tapasztalataim alapján képes vagyok egy új játék készítésénél akár a számításokra is hatással lenni, illetve olyan vadhajtásokat távolítok el, amelyek nehezítik a játszhatóságot. Azért, mert a szemem mindig a minőségen tartom. Pontosabban a NetEnt minőségen.

 

 

Mi az a NetEnt minőség?

 

Néhány hónappal ezelőtt összetrombitáltak minket, tesztelőket, hogy definiáljuk a NetEnt minőséget és a következővel jöttünk elő:

 

’A szoftverminőség mérhető felhasználói elégedettség a funkcionalitásban és a használhatóságban.’

 

Nem olyan régen egy prezentáción dolgoztam és egy újabb definíciót kerestem a minőségre és rádöbbentem, hogy egy nagyon fontos elemet kihagytunk a kirakós játékból, mert túlzottan a szoftverminőségre koncentráltunk, ahelyett, hogy a NetEnt minőségre figyeltünk volna. Ez a hiányzó elem az esztétika volt.

 

A játékok a szórakoztatásért vannak és véleményem szerint a legjobb minőség elérése érdekében meg kell találni az egyensúlyt a funkcionalitás a használhatóság és az esztétika között.

 

Mit értek esztétika alatt? Ha azt feltételezzük, hogy minden energiánkat a legjobb funkcionalitás elérésére fordítjuk, áldozva kinézhet és a hangzás oltárán, akkor nagy valószínűséggel a játékkal senki sem fog majd játszani. Megfordítva, ha csillog a felület és eszméletlen a zene, de a funkcionalitás katasztrofális, szintén ugyanaz lesz a helyzet.

 

A használhatóság alapvető kérdés, de sok esetben túl van dimenzionálva. Van egy szabályrendszerem a használhatósággal kapcsolatban:

 

Mint játékos ne kelljen gondolkoznom. Ha a játék nem intuitív, vagy nem egyszerűen tanulható, akkor bizony elveszítjük a játékosokat. Mint átlagos intelligenciával rendelkező egyén legtöbbször unok egy játékot, ha az nem intuitív, vagy nem tudom 30 másodpercen belül használni.

 

Ez a minőségről szóló egyenlő oldalú háromszög kulcsfontosságú a tesztelésben. Minden csúcshoz különböző tesztelési metodika tartozik. Nem lehet például automata teszteléssel használhatóságot tesztelni, továbbá a legtöbb esztétikai kérdésre manuális teszteléssel adhatunk választ, míg a funkcionalitás egy része automata teszteléssel lefedhető.

Számtalan tanulmány készült már az agilis teszteléssel kapcsolatosan, és gyanítom, hogy ahány tesztelőt megkérdezel erről, annyiféle agile környezetről fog beszámolni. Azt fogod észrevenni, hogy mindenki egy saját maga által kialakított hibrid módszert alkalmaz. Egyik jobb, mint a másik? Természetesen nem, hiszen minden tesztelés és minden fejlesztés különböző, nincs jó vagy rossz megoldás, csak hatékony, használható vagy fájdalmas út van. Ez pediglen attól függ, hogy melyik vállalatnál dolgozol és milyen fejlesztési folyamatot használtok. Nem azt mondom, hogy az automata tesztelés semmit sem ér az esztétika érdekében, én csak annyit mondok, hogy nem az automata a legjobb megoldás erre.

 

A manuális tesztelés gyengébben teljesít az automatizált tesztelésnél abban az esetben, ha rossz célra használjuk. Klasszikus példa az online játékban a zsetonok 26 féle valutanemben való ellenőrzése manuálisan (napokat venne igénybe), amit egy automata teszt percek alatt elvégez és a létrehozása is csak néhány órát vesz igénybe.

 

Tesztvezetővé válni az olyan sikeres játékoknál, mint a Starburst™, South Park™ vagy Aliens™, csak úgy lehet, ha olyan teszt stratégia kialakítására vagyunk képesek, amely a legkisebb mértékben növeli a fejlesztési életciklust és biztosítja a legmagasabb szoftverminőséget. Ezen játékok mindegyikét bonyolult volt megtervezni és kifejleszteni, de ez nem jelenti azt, hogy a tesztelésnek is ugyanilyen bonyolultnak kell lennie. A tesztelési metodikákat minden esetben a fejlesztésekhez alakítom - kódellenőrzés, felfedező tesztelés, automatizálás, használhatósági és regressziós tesztek. Az aranyszabály, hogy a tesztvezetőnek ismernie kell az alkalmazást töviről-hegyire.

 

Nem viccelek. Ha már a játékon dolgozol minden nap, úgy megismered azt, hogy minden apró változtatás a teljesítményben, animációban, hangban vakítóan nyilvánvaló lesz még akkor is, ha meg se néztük a kódváltoztatások listáját.

 

A kulcs

 

Ki kell mondani, hogy a tesztelés hatékonysága a kommunikáción múlik. A kollégák közötti jó viszony kialakítása alapvető, mert ha tudjuk, hogy melyik fejlesztő pontosan mivel foglalkozik, akkor nem fogunk területek felett elsiklani és a lehető legtöbb rész tesztelve lesz. Még a nagyobb csapatokra is érvényes ez.

 

A legtöbbször, amikor valami furcsát találok a játékban, akkor nem rögzítem hibaként egyből, hanem megkérdezem a fejlesztőt, akihez tartozik (minden kódváltoztatáshoz, modulhoz rendelve van egy felelős). Legtöbbször olyan válasz kapok, hogy „bocsánat, elrontottam a kódot”, vagy „éppen most ezen dolgozom”, vagy az, hogy „holnap már tesztelhető”.

 

Ahelyett, hogy arra koncentrálnánk, hogy melyik tesztet kellene lefuttatni, koncentráljunk arra, hogy mi van kész a kódból. Így megkímélhetjük magunkat a felesleges hiba felvételektől. Továbbá csökkenti a stresszt a közelgő határidőknél a csapaton belül, mert kevesebb hibán kell átverekedni magukat. A legnagyobb előnye, hogy egyúttal növeli a szoftverminőséget is. Hogyan mérhetjük a szoftverminőséget? A játék sikerességével és a hibák számával.

 

Úgy hívom ezt, hogy szinergikus tesztelés, mert a valós idejű fejlesztés alapján tesztelünk egy előre eltervezett út helyett. Az én szemszögemből ez a legagilisebb tesztelés, ami csak létezik.

 

A NetEnt-nél nem létezik „Mi” vagy „Ők”. Ha fejlesztünk akkor mi együtt vagyunk, egy csapat. Kódoló, dokumentáció író, tesztelő, grafikus, animátorok és szerver guruk. És mindannyiunk ugyanazon célért, a jobb játékokért dolgozunk.

 

Nagyon szuper állásom van!

 

Forrás: http://www.ministryoftesting.com/2014/12/synergetic-testing/

Szerző:
Dawn Möller

<< Vissza