Hogy áll a tesztelés?

„A tesztelés jól halad” – ez mit is jelent pontosan – A termék jó állapotban van, vagy jó a lefedettségünk, vagy sok hibát találunk? „A tesztelés nem jól halad” – A termék jó állapotban van? A tesztelés megakadt? Szokatlanul sok hibát találunk?

Nem meglepõ módon az emberek válaszaiban a kérdés értelmezése is benne van. Ugyancsak nem meglepõ módon, az értelmezés is különbözõ. Ami viszont meglepõ, hogy úgy tûnt, jó néhány ember hisz abban, hogy a kérdésre adandó válasz egy, közös értelmezésen alapul, és természetesnek gondolják, hogy ezt kérdés feltevõje automatikusan meg is érti.

Mit is jelent tesztelni – többek között , megírni, szerkeszteni, megjegyzésekkel ellátni és igazolni egy történetet. Mint bármely más jó történet, egy teszteléssel foglalkozó történet is több témát érint. Három, fonalként egymásba csavarodó történetszálról ismerjük meg a jól megírt tesztelési történetet. Egy fonalat kihagyunk, és a félreértelmezés esélye drasztikusan megemelkedik. Említettem ezt már korábban , de úgy tûnik, itt az ideje az emlékeztetõnek.

A „Gyors szoftver tesztelés” módszertanban a három szálon szõtt tesztelési történet fontosságát hangsúlyozzuk; mely szálak mindegyike saját üzenetet hordoz.

A termékrõl és a jelenlegi állapotáról szól az elsõ üzenet. A tesztelés folyamán sokat tanultunk a termékrõl; mi ez, mit csinál, hogy mûködik, hogyan nem mûködik az ügyfeleink nézõpontjából. A legfõbb ok, amiért a megrendelõk tesztelõket bíznak meg, hogy minél elõbb megismerkedjenek azokkal a problémákkal, amelyek a termék használhatóságát, értékét veszélyeztethetik – ennek nyomán fõként hibaleírások lesznek a termék állapotáról szóló üzenet fõsodrában.

A kockázatok, mint potenciális, de még nem felfedezett problémák, ugyancsak erõs hangsúllyal szerepelnek ebben az üzenetben. A termékkel kapcsolatos jó híreket mindig könnyû elmondani, jól néznek ki a termék állapotáról szóló jelentésben. A rossz hír viszont, és fõként a további rossz hírek esélye, menedzsment figyelmet követel magának.

A tesztelésrõl szól a következõ üzenet. Jótállásra van szükségünk, ha a menedzsment bizalmát el akarjuk nyerni, megtartani. Leírván a konfigurálás, mûködtetés, megfigyelés és kiértékelés folyamatát, válik a termék állapotáról szóló üzenetünk indokolttá és megbízhatóvá. Ezen felül, a tesztelésrõl szóló üzenetben meg kell fogalmazni azon módszereket, amelyek segítségével felismerjük a problémákat, a döntéseinket megalapozó tesztelési „orákulumot ”. Legvégül meséljünk még arról, merre kerestük a problémákat; a tesztelési lefedettségrõl .

Fontos, hogy beszéljünk arról, mit fedtünk le tesztelésünkkel, de talán még fontosabb arról beszélni, hogy mi van még hátra, vagy mit nem tervezünk egyáltalán lefedni, addig amíg nem módosul valami.

A nem lefedett területek olyan hibákat, kockázati tényezõket rejthetnek, amelyek jóval veszélyesebbek a már azonosítottaknál. Mivel idõnk és energiánk véges, választanunk kell a tesztelési célokban. A mi felelõsségünk az, hogy a tesztelési célok kiválasztásának módjáról, okairól az ügyfeleink értesüljenek. A lehetséges, de nem elvégzett tesztelési célokat külön ki kell emelni, hogy ügyfeleink megfelelõen elõkészített döntéseket tudjanak hozni a nem tesztelt termék területekhez kapcsolt kockázatokról, vagy útirány és erõforrás módosítás nyomán ezen célok tesztelésérõl rendelkezhessenek.

Beszélnünk kell arról, mennyire jó a tesztelés. Ha a második szál az elsõt támogatta, a harmadik a másodikat. Ennél a pontnál, az a feladat, hogy elmondjuk, hogy a lehetséges legjobb tesztelést csináljuk, vagy azt, hogy miért nem, és milyen javaslataink vannak a jobbá tételre.

Különösen, a képességeink szerinti leggyorsabb, legolcsóbb és legerõteljesebb tesztelést blokkoló tényezõket kell bemutatnunk. A „Gyors szoftver tesztelés nevezéktan” szerint, a hiba egy felismert kockázat amely a termék használati értékét csökkentheti; a probléma pedig a tesztelés értékét csökkentheti. (Amíg felismerjük, és a menedzsmentet tájékoztatjuk a tesztelést esetlegesen blokkoló tényezõkrõl, addig a címkék nem számítanak)

A harmadik szál alapeleme a tesztelhetõség . Bármi, ami a tesztelést nehezebbé, lassabbá, gyengébbé teszi, esélyt ad a hibáknak a felfedezés nélküli túlélésre. A menedzsmentnek tudnia kell a tesztelést blokkoló problémákról és errõl döntést kell hozniuk. A mi feladatunk az, hogy megfelelõ információval segítsük õket a döntés meghozatalában.

Valamikor a közeljövõben, egy esõs napon, amikor a vezetõm megkérdezi,” miért nem találtad meg azt a hibát?”, ésszerû választ szeretnék adni. Elsõ körben, nem „én” nem találtam meg, hanem senki a csapatból. Arról is jó lenne emlékeztetni, hogy a fejlesztés alatt mindent megtettünk; közösen döntöttünk a tesztelési és tesztelhetõségi fókuszpontokról.

Viszont, ha fejlesztés alatt nem beszélünk a tesztelést érintõ kérdésekrõl, akkor ezek a döntések megfelelõ minõségû információ nélkül lesznek meghozva. Igen, ha nem találtuk meg azt a hibát, akkor biztosra kell mennünk, hogy mindent megteszünk következõ alkalommal a hiba elfogására - ehhez bizony beszélnünk kell a problémáinkról.

Tapasztalatom szerint a tesztelõk általában felismerik az elsõ szál fontosságát, a termék állapotáról szóló jelentést. Kevésbé gyakori a második szál használatában szerzett tapasztalat: a teszt lefedettség modellezése és bemutatása. Sajnos szinte egyáltalán nem létezik a harmadik szál, nem nagyon vannak teszt jelentések, ahol a nem lefedett, és nem is tervezett tesztelési célokról lehetne olvasni. A harmadik szálat érintõen nagyon úgy tûnik, hogy a tesztelést veszélyeztetõ problémákról a tesztelõk egymást tájékoztatják - a vezetõkhöz már nem annyira jut el. A fenti problémák, és a termékben megjelenõ kockázati tényezõk összekötésében sem jók a tesztelõk.

Vezetõk: ha tesztelõi jelentést olvastok, akkor kérdezzetek rá mind a három szálra a történetben. „Mi a helyzet a termékkel?”, „Honnan tudod?”, „Mely részeket fedtetek le, mely fontos tesztelés nem történt még meg?”, „Miért lehetünk boldogok a tesztelési munkával? Milyen aggodalmaink vannak? Mi áll az utadba, hogy a lehetséges, legjobb tesztelõi munkát végezzed? Hogy tudunk gyorsabban, könnyebben, átfogóbban tesztelni?”

Tesztelõk: ha kérdezik: „Hogy megy a tesztelés?” akkor valószínûleg bármelyik, fent említett szál lehet a kérdés tárgya.

Ha nem jelezzük, mirõl beszélünk, és csak, az alábbiakhoz hasonló „a tesztelés jól halad”, „a teszteléssel problémák vannak” homályos válaszokat adunk, a kérdezõ a válaszunkat értelmezheti a termék állapotára, a teszt lefedettségre, vagy a tesztelõi munka minõségére. A jelentés, amit hallanak és ahogy értelmezik, valószínûleg nem az lesz, amit adni szándékoztunk.

Rövid válasz esetén is, a lehetõ legtisztább megoldás az, ha mind a három szálat megemlítjük.

Forrás: How Is The Testing Going?

Szerző:
Michael Bolton

<< Vissza