Alkalmazások tesztelése a felhőben – Teszteljük az üzteli technológiát

Mérget vehetünk rá, hogy a vég­­felhasználó az alkalmazással való első találkozásakor üzleti folyamatot fog elkezdeni végig­­futtatni, letesztelni. Ebből is látszik, hogy számukra elsősorban nem a informatikailag, hanem az üzletileg jól működő szoftver a fontos. Fordítsunk nagyobb figyelmet az üzleti technológiára!

A számítási felhő (cloud computing) az információs technoló­giát az üzleti technológia felé mozdítja. A felhőben lévő alkalmazások tesz­te­lése is követi ezt az i­rányt. A szoftveres tesz­teléssel már nem az IT-t (Information Technology) teszteljük, hanem a BT-t (Business Technology). De hogyan tesztelhetjük az üzleti technológiát? Mivel a „B” a BT-ben az üzletet jelenti, ezért üzleti megközelítést kell használnunk a tesz­telésben is. Az üzlet került a vezető helyre a BDTM-ben (Business Case Driven Testing – Üzleti esettanulmányok alapján történő tesztelés). De mindez elegendő, hogy SaaS (Software as a Service) megoldásokat teszteljünk?

Az IT már egy fontos árucikk?

A technológia a mindennapi élet része, mind az üzleti, mind a magánéletben. Ha elvesszük az alkalmazásokat, e-mailt, hálózatokat és az internetet bármely szervezettől, szinte azonnal megáll az élet. A telefon és a fax idejében valószínűleg meglettünk volna technológia nélkül egy-két napig, de manapság ez elképzelhetetlen.

A mai különbségek sokkal többek a függőségnél: már nem ugyanazokat a dolgokat csináljuk. A technológiával megtámogatva olyan új dolgokba kezdünk, amiket a technológia nélkül egyszerűen nem tudtunk volna végrehajtani. És most hogy a technológia beszivárgott a szervezetünk minden részébe, új dolgokat kérünk tőle.

Ha közelebbről tekintjük, hogy mit várunk az IT-től, tisztán látszik, hogy a felhő egy jó modell az előrejelzésre és technológiavásárlásra.

Amikor üzleti technológiát tesztelünk, az üzleti elképzelések a legfontosabbak. Az alkalmazásnak tökéletesen illeszkednie kell az üzleti szükségletekhez és követelményekhez. A SaaS alkalmazások tesztjei során a felhasználói elképzelésekre, vagyis valós, életszerű tesztek használatára van szükségünk. A felhasználói elképzeléseket tesztforgatókönyvbe írjuk le úgy, hogy az könnyen olvasható legyen az üzlet számára, és lehetőség szerint később egyszerűen automatizálhassuk őket.

A forgatókönyvek létrehozásának több módja is van, de a két legelterjedtebb a valós élet­beli teszteket és a folyamatciklus teszteket (Process-Cycle Test - PCT) használja. Olyan teszt modelleket hozunk létre, melynek a szkriptjeit a felhasználói forgatókönyvekből szerezzük a modell vezérelt fejlesztés (MDQI – Model Driven Quality Improvement) használatával. Mivel az üzleti technológiákat teszteljük, a tesztelésnek kapcsolódnia kell az üzlethez és az üzleti folyamatokhoz.

Folyamatciklus teszt (PCT)

A folyamatciklus teszt egy olyan technika, melyet arra használnak, hogy a megfelelőség (suitability) jellemzőit teszteljék (a teszteseteket üzleti folyamatok és eljárások futtatására tervezzük). A teszt alapja, hogy a strukturált információk az adott rendszer viselkedésében útvonalak és döntési pontok formájában megjelenjenek. A folyamatciklus teszt sok pontban eltér a legtöbb teszttervezési technikától.

A folyamatciklus teszt nem egy tervezési teszt, hanem egy szerkezeti teszt. A tesztesetek a folyamatok szerkezetéből származnak, és nem a tervezési specifikációkból. A folyamatciklus teszt várható eredménye egyszerű, a fizikai teszteseteknek végrehajthatóknak kell lenniük. Ez értelemszerűen maga után vonja, hogy az egyedi akciókat is végre lehet hajtani.

Az üzleti technológiában, az üzlet fontos szerepet játszik abban, hogy meghatározzuk, mennyire hatékony a tesztelés. Ha az üzlet nem nézi meg a rendszerét és nem segít felállítani és végrehajtani a tesztszkripteket, akkor a tesztelőknek nehéz dolga lesz a rendszer minőségének megfelelő értékelésében. Bár az üzlet csak az ellenőrzésben és a rendszer jóváhagyásában tud segíteni, ez is létfontosságú a tesztek végeredménye szempontjából.

Hogy segítsük az üzletet, a tesztelőknek figyelmet kell fordítaniuk a rendszer üzleti szempontjaira is. Ezt megtehetik, ha olyan tervezési technikát használnak, ami alkalmas üzleti szempontú tesztszkriptek írására. A teszttervezési technikák, mint a folyamatciklus teszt, használati eset teszt (Use Case Test) és a valós, életszerű teszt nagy segítséget nyújtanak, amikor tesztszkripteket kell alkotni. Ezek a tesztszkriptek jobban fókuszálnak a rendszer üzleti használatára, és biztosítják a tesztelő számára azokat az eszközöket, amire szüksége van az üzleti technológia tesztjeinek a végrehajtásához, mivel szinkronban vannak az üzlet igényeivel.

Ezért a tesztelést már a projekt kezdésének pillanatában el lehet indítani. Amikor az üzleti elvárásokat és forgatókönyveket meghatározzuk, a tesztelők elkezdhetik a tesztszkriptek írását. A tesztelőknek nem kell megvárniuk, amíg a kódolás elkészül. Amikor a kód már meg van írva és a működését a szállító letesztelte, az alkalmazásokat integrálni kell a rendszerrel. Ez az egyesítés azzal kezdődik, hogy meghatározzuk, az üzlet hogyan akarja a rendszert használni. Mivel ezt már a projekt elején definiáltuk, azonnal el tudjuk kezdeni az integrációs teszteket.

Forrás:
Szerző:
Ewald Roodenrijs

<< Vissza