Érdekel a felhasználói élmény?


A LEAN STARTUP módszerrel a piacra lépés előtt szembesülhetünk a felhasználói visszajelzésekkel, melyek nagyban segíthetnek egy használható alkalmazás létrehozásában.

Kicsit utópisztikus elképzelés, de milyen nagyszerű lenne, ha minőségi termékekkel és szolgáltatásokkal lennénk körülvéve. Ha nem azon kellene idegeskedni, hogy egy-egy termék milyen összetákolt formában kerül hozzánk. Ahhoz, hogy kapcsolatba kerüljünk egy termékkel, nem kell azt feltétlenül megvennünk. Nagyon sok ingyenes vagy demó verzió létezik. De ugyanez igaz a szolgáltatások területén is. Ingyenes felmérések, szállítások, konzultációk vannak, amelyekbe úton-útfélen belefuthatunk.

Múlt

De maradjunk csak az informatika területén, régebben jóval kevesebb szoftverrel akadt dolgunk. Örültünk, ha valamilyen problémánk megoldására egyáltalán eszköz létezett. A gyártók nem igazán törődtek a felhasználói élményekkel. Tudták, hogy a piacon nincs sok ellenfelük, így igazából csak arra kellett törekedniük, hogy funkcionalitásban megfelelően működjön az alkalmazás.

Az otthoni számítógépek elterjedésével már egyre több átlagembernek írt alkalmazáshoz lehetett hozzáférni. Aztán ezek az alkalmazások elkezdtek felköltözni az internetre. Egy-egy ilyen weboldal látogatottságát már mérte a tulajdonos, így lehetősége nyílt arra, hogy a felhasználókat megtartsa, hosszabb ideig az weboldalához kösse. Meg tudta nézni, hogy melyik lapon jöttek be a felhasználók, hol időztek legtöbbet, hol hagyták el a site-ot. Ezekből az adatokból már az elemzésük után ütőképesebb oldalt tudtak csinálni.

Jelen

Jelenleg kicsit megbolydult a világ, mindenki applikációkat gyárt. Megjelentek az okostelefonok, tabletek, és özönlenek az alkalmazások ezekre a termékekre. Honnan ez a sok szoftver? Természetesen maradtak a nagy gyártók, de melléjük beléptek a kisebb cégek is, és már magánszemélyek, egy-két személyes garázscégek is olyan alkalmazásokat gyártanak, melyek másodpercek alatt a világon mindenhonnan letölthetővé válnak a nagyközönség számára.

Kevesen figyelnek még oda a felhasználói élményre. Lehet, hogy a fejlesztőkben (vagy a fejlesztői cégek vezetőiben) már gondolati szinten teret nyert, hogy ezzel a dologgal foglalkozni kell, de gyakorlati alkalmazását (egy-két kivételtől eltekintve) nem igen lehet látni.

Hogyan döntünk?

A mobilappok korában nem csoda, hogy másodpercek alatt hozunk meg döntéseket. Vagy tetszik valami, vagy biztosan ezer más konkurens megoldás van. Elég ritka az, hogy egyedi termékkel, szolgáltatással rendelkezzen egy cég. Ha mégis, akkor az újítást napok alatt lemásolják (a kínaiakban lehet bízni), és máris megvan a konkurencia.

Percek alatt kiderül, hogy valakiből aktív alkalmazáshasználó lesz, vagy törli a programot. Az ember naponta (ha akarja) több száz érdekes applikációt tud letölteni. Van egy bizonyos funkció (fájlok másolása, doksigyártás, olvasás, stb.), amire alkalmazást keresek. Megnézem, miket találni a piacon (app strore, Google), majd az első tíz találatról olvasok pár sort, aztán ha tetszik, akkor biztosan van valami ingyenes (LITE, DEMO) verziója, amit kipróbálhatok.

Ha az első 5 percben még az alkalmazásban vagyok, akkor valószínű (95%), hogy meg is fogom venni, vagy tartós használója leszek a programnak.

Lépjünk át elegánsan azon a problémán, hogy hogyan lehet a TOP 10-be bekerülni, és nézzük meg, mi van, ha a felhasználó már letöltötte az alkalmazásunkat. Hogyan lehet megakadályozni, hogy ne töröljék azonnal a programunkat?

Figyeljünk a felhasználói élményekre

Lássuk be, hogy nagyon fontosak az elsődleges élmények:

  • Mennyire egyszerűen települt az alkalmazás?
  • Milyen funkciókat kínál?
  • Átlátható?
  • Egyszerű a kezelhetősége?
  • Megoldás a problémámra?
Ilyen, és ehhez hasonló kérdéseket teszünk fel magunkban, és válaszoljuk meg pillanatok alatt.

LEAN STARTUP

2008-ban egy Eric Ries nevezetű fiatalember találta ki ezt a módszert, kifejezetten induló vállalkozások részére. A módszere lényege, hogy az alkalmazás vagy termék prototípusát bemutatja egy csoportnak, és rögzíti a felhasználói visszajelzéseket.

Nem is hinnénk, hogy a felhasználók mennyire máshogy kezelik a programot. A módszert használva megfigyelhetjük, hogy az egyes felhasználók vagy felhasználói csoportok hogyan viszonyulnak az alkalmazásunkhoz. Tetszik nekik, vagy nyűgnek érzik a használatát?

Hogyan építsük be az eszköztárunkba?

Természetesen ez a tesztelés csak egy megfelelően előkészített alkalmazáson működik. Nem szabad elfelejtenünk, hogy a statikus tesztelést, unit teszteket, code review-t, funkcionális és regressziós teszteket nem hanyagolhatjuk el. Csakis egy megfelelően stabil rendszert érdemes a végfelhasználók kezébe adni, különben az egésszel csak annyit érünk el, hogy magunkra haragítjuk a felhasználói csapatot.

Amennyiben az alkalmazásunk már nem jár gyerekcipőben, úgy nyugodtan támaszkodhatunk a csoport véleményére. Sőt! A folyamatos fejlesztésünket akár verziónként is kiadhatjuk egy-egy csoportnak. Így még a bevezetés előtt úgy tudjuk alakítani a terméket, marketing akciókat, termékpozicionálásunkat, hogy az a lehető legjobb legyen.

Nagy előnyre tehet szert az a fejlesztői csapat, aki ilyen módszerrel a piacra dobás előtt mérni tudja a felhasználók reakcióit. Ne felejtsük el, hogy a felhasználói élmény visszaüt. Ugyanis nagyon sokan megfogalmazzák a véleményüket a termékről, szolgáltatásról. Rengeteg ember dönt ezen vélemények, szavazatok alapján. Így egy rossz programmal nem biztos, hogy csak egy felhasználót veszítünk. Ha a csalódott user megírja véleményét, az kihathat a kereskedelmi adatainkra is.

Szerző:
Pongrácz János

<< Vissza