Hogyan tartsuk meg a jó munkatársakat?

Minden cég életében eljön az az idő, amikor összeáll egy ütőképes csapat. Hogyan lehet a jól bevált embereket hosszú időn keresztül a cégnél tartani? Mivel tudjuk őket motiválni még évek múlva is?

A fluktuáció fogalmának törlése szótárunkból csak egy irreális álom a világunkat jellemző globális versenyben. Bizonyos mértékben természetesen még nem jelent problémát, azonban a komolyabb lemorzsolódás minden vállalat életében komoly feladatot és kihívást jelent. A következőkben bemutatásra kerülnek olyan javaslatok, melyekkel minimálisra csökkenthető az elvándorlás, és megtarthatók lesznek cégünk munkatársai.

Ezek az alapelvek általánosságban igazak a vállalkozásokra, azonban nagyobb hangsúlyt kapnak a tesztelő szakemberek megtartásának feltételei, melyek hasznosak lesznek azon vállalatvezetők, menedzserek, vezetők és tesztelők számára, akik a holnapot tartják szem előtt.

Milyen hatásai vannak a magas fluktuációnak?

  • kicsúszhat a projekt a kezünkből, és az ügyfeleink sem nézik jó szemmel
  • pénzügyi terhet jelent a vállalatnak
  • költséges az új munkatársak felkutatása és szakmai képzése
  • veszélyezteti a projektre szánt időt
  • megterhelést jelent a meglévő alkalmazottak számára (új kollégák beilleszkedése)
  • bizonytalan termelékenység

Felmérések szerint az elvándorlások legfőbb oka a megbecsülés hiánya. Hiszen ha egy cégnél nem foglalkoznak a munkavállalókkal, ki maradna olyan társaságban, ahol ügyet sem vetnek az igényeikre, nem kapnak szakmai támogatást, vagy éppen magára hagyják a problémákkal?

Nem szabad elfeledni, hogy a pénz nem minden. Napjainkban a munkavállalók jobban aggódnak az életminőség és a család igényei miatt.

Elöljáróban néhány megoldás munkatársaink megőrzésére:

  • megfelelő bérezés a pozícióhoz mérten
  • figyeljünk a munkavállalók igényeire
  • tiszteljük kollégáinkat
  • mindig értékeljük a jó munkát
  • képezzük a munkatársakat
  • kellemes munkahelyi légkör megteremtése
  • karrierlehetőségek kialakítása
  • értékeljük a kreativitást
  • a munkahely biztonsága – avagy folyamatos visszajelzéssel biztosítsuk a beosztottakat pozíciójuk és személyük szükségességéről

A motiváció ereje

Minden tesztcsapat élén – jó esetben – magasan képzett szakemberek állnak. A lemorzsolódási arány nagymértékben függ a vezetői hozzáállástól. Sok esetben meg lehet figyelni, hogy alkalmazottak a főnökükre történő hivatkozással hagyják el egyébként jól fizető és a számukra megfelelő munkahelyüket.

Mindez fakadhat a nem megfelelően motivált vezetők hozzáállásából. Ugyanis ez esetben felülről építkezve, egy jól motivált vezető hasonlóképpen fog viselkedni a beosztottaival, mint vele a felettesei. Amennyiben tehát egy cég vezető beosztású alkalmazottait megfelelően motiváljuk, úgy ennek a hatása kiterjed a szervezet más egységeire is.

A csapatépítés fontossága

A pénz nem minden. Ezt az elvet szem előtt tartva nagyobb hangsúlyt kapnak a munkavállalói igények is. Milyen munkakörnyezetben és főleg kivel kell együtt dolgozni? A munkahelyi kultúrára és a kikapcsolódási lehetőségekre nagy hangsúlyt kell fektetni.

Ezek azok a tényezők, amelyek igazán össze tudják kovácsolni a kollégákat. Megfelelő munkahelyi környezetben pedig mindenki hatékonyabban, jobb kedvűen végzi a feladatát. Közös kirándulások, sportesemények, különböző versenyek felüdülést jelentenek a munkavállalók számára.

A magánélet támogatása

Egy munkavállaló magánéletébe nincs és nem is lehet beleszólása egy munkáltatónak, de a magánélet stabilitását elősegítheti. Ilyen segítség lehet az egészségügyi támogatás, a gyermekek oktatásának támogatása, üdülési, utazási kedvezmények biztosítása. Ezzel gondoskodást és bizalmat kölcsönzünk minden munkavállalónk felé – természetesen ez esetben is fontos az objektív jutalmazás és esélyegyenlőség betartása.

A panaszok kezelése

Néhány példa a panaszokra:
  • a fejlesztőket mindig többre tartják a tesztelőknél
  • minden hibáért a tesztelő a felelős
  • a tesztelés miatt csúszik a menetrend
  • a tesztelőket kevésbé tisztelik a többi munkatársnál

Ha ezeket és az egyéb panaszokat nem kezeljük megfelelően és időben, bizony hamarosan új csapatot kell összeállítanunk. A megoldás pedig természetesen a menedzsment feladata. Ilyen esetben a csapat összeállításán van a hangsúly, avagy fontos, hogy összeillő, hasonló habitusú embereket ültessünk a teambe, úgy fejlesztői, mint tesztelői szinten, vagyis egy csapat tekintetében nem csak a szakmai, hanem az emberi oldalt is vizsgálnunk kell, és foglalkozni kell a vállalati kommunikációval, ha pedig szükséges, beavatkozni és javítani rajta.

A legfőbb lépések összegzése a fluktuáció megakadályozására

Teremtsük meg a képzés lehetőségét

Ajánljunk fel díjmentes vagy kedvezményes – a cég érdekeit is szolgáló – képzéseket. Legyenek elérhető tanfolyamok, külső vagy belső oktatások, esetleg szakkönyvek. Azonban a szoftvertesztelői minősítések (ISTQB) megszerzése lehet a legmotiválóbb egy szakember számára.

Értékeljük a munkát

Ne csak a mennyiségi, hanem a minőségi hibákat is tartsuk szem előtt. Értékeljük, hogy a kollégánk megtalálja a hibákat, hogy keményen dolgozik ennek érdekében.

Értékeljük és jutalmazzuk, akár szóban is a személyeket és a csapatot egyaránt. Vezessünk be csapatversenyeket kifejezetten tesztelőknek heti vagy havi szinten. Aki a legtöbb hibát találja, jutalomban részesül. Egy sikeres QA csapat létrehozásában egy ilyen vagy hasonló verseny nagy szerepet tölthet be.

Lássuk és láttassuk a határidőket, a célokat

A célok és a kritériumok pontos meghatározása minden projektnél elsőrangú szempont, magabiztosságot, tervezhetőséget kölcsönöz a munkavállalóknak. Akik nem látják munkájuk célját és végpontját, azok számára gyorsan unalmassá válhat bármilyen feladat.

Ne hagyjuk tehát, hogy a csapatunk céltalanul bolyongjon a feladatok erdejében, engedjünk több betekintést a feladatok mögé is, dolgozzunk együtt, közösen a cél elérése érdekében.

Minden hiba egy lehetőség a tanulásra

Ha hibáznak a tesztelőink, fogjuk fel úgy, mint egy lehetőséget arra, hogy tanuljanak a saját hibáikból. Ameddig egy ember önállóan azon dolgozik, hogy kijavítsa a hibáit, sokkal kisebb valószínűséggel fogja ugyanazt elkövetni a jövőben. A számonkéréssel csak helyzetet és nem problémát oldunk meg, ezt soha ne feledjük. Mint tudjuk, okos ember a saját hibáiból tanul.

Tegyük a munkát változatossá

Minden ember elunja magát, ha időről-időre ugyanazt a feladatot kell csinálnia. Persze a tesztelők munkája önmagában is ismétlődő fázisokból áll. A munka elosztásán azonban lehet változtatni, mert nincs két tesztelő, aki a különböző projektekben ugyanazt a részfeladatot látja el. A projektek között ezért van annyi mozgásterünk, hogy, mintegy vetésforgóként úgy ültessük munkatársainkat a gépek elé, hogy minden alkalommal más munkafázisból vehessék ki a részüket – ami frissen tartja és újabb kihívások elé helyezi a szakembereket.

Tesztelők és fejlesztők

Amellett, hogy törekednünk kell a fejlesztők és a tesztelők közötti jó viszony kialakítására és ápolására, figyeljünk arra is, hogy a tesztelő kollégák is ugyanannyi figyelemben részesüljenek, mint fejlesztő kollégáik, úgy a motiváció, mint a szakmai támogatás, bátorítás, ösztönzés és jutalmazás tekintetében.

Ünnepeljünk, ha van mit

A sikert a lehetőségekhez képest ünnepeljük meg, akár egyénről vagy csapatról beszélünk. Ez segít egyrészt a csapatszellem jobbá tételében, másrészt tudatosítja mindenkiben eredményeik elismerését.

De mindenek előtt Öntől, vezetőtől függ, hogy a kollégák továbbra is cégénél maradnak, vagy új lehetőségek után néznek. Ha ön tisztelettel, motiváltan, megbecsüléssel tekint munkavállalóira, elkötelezetten vezeti az üzletet – avagy jó példával jár elől – akkor már megtette az első lépést, hogy hosszú távon, közösen tesztelve vigye sikerre a vállalkozást, ugyanazzal a sikeres csapattal, akikkel elindult az úton.

Szerző:
Tóth Zsigmond

<< Vissza