A kiszervezett tesztelés, mint önálló iparág

Mikor érdemes elgondolkozni a szoftvertesztelés kiszervezésén? Egyáltalán megéri-e a kiszervezés? Vannak olyan helyzetek, amikor az outsourcing az egyetlen módja a hatékony munkavégzésnek, de természetesen nem minden cégnek és nem minden pillanatban érheti meg a feladatok kiszervezése.

Miért jó a kiszervezett tesztelés?

A szervezetek többségénél a teszteléssel járó feladatok elvégzésével kapcsolatban a legtöbb esetben ciklikusságot tapasztalhatunk, ami leginkább a fejlesztés fázisaitól függ. Az erőforrások optimális kihasználásának nem kedvez, amikor a sinus-görbéhez hasonlítható, lineárisnak nem mondható folyamat az alsó szinthez közelít, vagy akár huzamosabb ideig stagnál. Amennyiben ez a stagnálás üzleti szempontból tekintve éves szinten meghalad egy bizonyos mértéket, nem hatékony fenntartani egy tesztcsapatot egész évben. Erre lehet megoldás egy kifejezetten tesztelésre szakosodott cég erőforrásait igénybe venni, akár tanácsadás, akár teljes kiszervezés, outsourcing keretében.

A kiszervezés előnyei között említhetjük a költségcsökkenést, a tesztelési folyamat felgyorsulását és lerövidülését, a szakmai értékek hozzáadásával minőségi javulást, továbbá az infrastruktúra és a helyigény csökkentését, a tesztkörnyezet javulását, és a fejlesztésre szánt idő bővítését is lehetővé teszi.

A kiszervezett tesztcsapatok száma rohamosan nőtt az elmúlt évek folyamán, ami annak a felismerésnek köszönhető, hogy a cégek nagy jelentőséget tulajdonítanak a szolgáltatások által szerzett szaktudásnak, a kiegészítő tudásnak, és az úgynevezett in-house tudásnak, vagyis a szakértelemmel párosuló gyorsaság és költséghatékonyság utat tört magának. Nem beszélve arról, hogy az olykor nem teljes mértékben kihasznált, saját alkalmazásban álló tesztcsapat helyett az időszakos feladatokra sokkal inkább alkalmas ez a fajta módszer, vagy többletmunka esetén a tesztcsapat kiegészítésére is kiváló lehetőséget kínál. Egy külsős szolgáltatást nyújtó cég támogatásának előnye a „just-in-time” lehetősége. Ideális esetben az outsourcing keretében az összes olyan szolgáltatáshoz hozzá tudunk jutni, amire a tesztelés bármely fázisában szükségünk lehet. A külsős cégtől elvárt szakmai kapacitás és teljesítmény eredményesebben tud hozzájárulni a megfelelő megbízhatósági szint, minőség eléréséhez, ami nagyobb ügyfél-elégedettséget is jelent egyben. Mindez, a tapasztalatok alapján nagyobb belső csapat fenntartását feltételezi.

Ami a költségmegtakarítást illeti, jelentős előnyhöz lehet jutni azáltal, hogy csak akkor vesszük igénybe a szolgáltatást, amikor valóban szükség van rá, vagyis az adott projekt megkívánja, hogy a tesztelési munkálatok kezdetét vegyék, így nincsenek „üres járatok”, a folyamatba akkor lépnek be a munkatársak, amikor kész feladatokkal találkoznak. Ez lehetővé teszi azt is, hogy mindenki a szakterületén, koncentráltan tudja feladatát ellátni, csak arra összpontosítva, amihez igazán ért, ezzel maximalizálva az erőforrásokat.

További érvek:
  • A független tesztcsapatok igazolják a vizsgálatok folyamán elért szintet.
  • A kiegészítő szolgáltatás javíthatja a web-alapú szoftverek minőségét, felgyorsítja a fejlesztést és csökkenti annak költségét.
  • A tapasztalt és képzett tesztelőket akár rövid ideig is lehet foglalkoztatni.
  • Az együttműködés szélesebb körű tesztelési szolgáltatást tesz lehetővé.
  • Ez a megoldás jelentősen javítja a programok megbízhatóságát.

Első lépések a sikeres kiszervezéshez

Mielőtt a kiszervezett munkaerő mellett dönt egy szervezet, érdemes megfontolni az alábbiakat:

Az első és legfontosabb, hogy ismerni kell a projekt jellegét. Ha a feladat egy adott, már meglévő projekt részét képezi, akkor az outsourcing partnert segíteni tudjuk a kész tesztscriptek átadásával. Azonban, ha egy teljesen új alkalmazásról beszélünk, akkor a kezdeti fázisban nemcsak a tesztelési feladatokat szervezhetjük ki, hanem magát a tesztelési stratégia elkészítését, módszertan kialakítását is kiadhatjuk. Továbbá alaposan át kell gondolni, hogy mit várunk a kiszervezéstől, mert ez a forma nem fogja megszüntetni a cégen belüli szakértelem szükségességét, azt nem váltja ki.

Fontos látni, hogy milyen jellegű tesztelésre van szükségünk. Például ha stressz tesztelésről beszélünk, egy kihelyezett tesztelés minden bizonnyal alkalmasnak bizonyul a feladat ellátására. De előfordulhat, hogy a tesztelési folyamat olyan összetett aspektusait tekintve, hogy a kiszervezés nem lenne előnyös. A hibák rögzítésének módja is figyelmet érdemel. Abban az esetben ajánlott külsős szolgáltatást igénybe venni, ha olyan hibakövető rendszerrel rendelkezünk, ami lehetővé teszi a távoli naplózást, azaz az ellenőrzés és az irányítás folyamatosan az Ön kezében marad.

A megfelelő partner kiválasztása

Ha úgy dönt, hogy a fentiek tükrében cége számára a kiszervezés ideális, ellenőrizze a következőket:
  • A múltbeli tapasztalatok, különös figyelemmel a hasonló projektekre
  • A jelenlegi ügyfelek listája
  • A szakember-gárda tapasztalata
  • Részletes kimutatások az elvégzett tesztelésekről és az eredményekről

A kiszervezés kockázatainak elemzése

Ha a kiszervezés annyira jó választás cége számára, miért kell vizsgálni a kockázati tényezőket? – merülhet fel a kérdés. Mivel az outsourcing egyre nagyobb méreteket ölt, nagyon fontossá válik a kapcsolatápolás a gondosan kiválasztott, vagy már az együttműködésben lévő cégekkel is. A biztos háttérrel (megfelelő referenciával) rendelkező partnerek esetében nem szoktak problémák jelentkezni, de a kisebb, kevésbé strukturált, most induló tesztelő szervezetek bajba is sodorhatják a projektet. Ezt a hibaforrást a kötelező szerződéses elemeken kívül azzal tudjuk kiiktatni, hogy folyamatos ellenőrzés alatt tartjuk az új munkatársakat, a munkafolyamatokat, de ez vonatkozik a partnercég kapcsolattartójára vonatkozó kommunikációra is. Figyelemmel kell kísérni az elért eredményeket, a határidők betartását, a minőségi követelmények teljesítését, akár a konzultációt felhasználva arra is, hogy partnerünk korábbi tapasztalatait beépítsük a projektbe.

Nagyon fontos a bizalom a két fél között, az együttműködésen alapuló megközelítés – a közös cél, a minőségi termék létrehozása érdekében. Ez esetben is a kommunikáción van a hangsúly, amire a legalkalmasabb a mindkét cég részéről kinevezett egy-egy felelős személy, akik az első szintű problémák tisztázásában és megoldásában működnek közre, a mérföldkövek elérését ellenőrzik, betartatják a feladatokat, mérhetővé teszik a fejlődést, és az adott sikereket is ki tudják emelni.

Túl az első tesztelésen

Miután megtalálta egy cég a megfelelő partnert, és ezzel egyetemben a kiszervezett tesztelés sikeresen vette az akadályt egy projektben, kiváló lehetőség adódik az értékelésre úgy szakmai, mint financiális szempontból. A közös munka sikerét akkor látjuk igazán, ha az egyes mérföldköveknél folyamatos ellenőrzéssel és egyeztetéssel megadtuk az esélyét, hogy valódi együttműködés alakulhasson ki cég és cég között. És ami elengedhetetlen, az a bizalom, ami lehetővé teszi azt a rugalmasságot a kommunikációban, amit megkövetel a szoftvertesztelés minden területe.

Minőségi termékek olyan környezetben születhetnek ugyanis, ahol a szakmai feltételek mellett az „emberi” tényezők is optimálisak, avagy a fejlődést elősegítő, azt támogató együttműködés valósul meg. A feladat végeztével egymás értékelése, az esetleges kritikák megfogalmazása a további együttműködést gördülékenyebbé és még hatékonyabbá teheti.

Ne feledje, amennyiben a teljes vagy részleges kiszervezés mellett dönt, továbbra is szükség lesz a belső támogatásra. Ha segítjük partnercégünket, hogy megfelelően ellássa feladatát, az végső soron vállalkozásunk sikeréhez fog vezetni.

Szerző:
Tóth Zsigmond

<< Vissza