Dedikált csapatok a minőségbiztosításban
Amikor egy új projektet tervezünk, egy bizonyos ponton komoly dilemma elé kerülhetünk: munkaerobérléssel vagy házon belül oldjuk meg az eroforrásokat? A cégek a projekt típusától függoen választják a számukra legjobb lehetoséget. Napjainkban jelentos mértékben alkalmazzák már a dedikált csapatokat.
Az Automattic, a Buffer és sok más cég alkalmaz globális erőforrásokat a feladatai számára. Világszerte megtalálhatók csapataik, amelyek különböző időzónákon belül számos nyelven kommunikálnak.
Mostanra a szabályok megváltoztak: a kiszervezés a legújabb üzleti trend, és számos cég – a startup-októl kezdve a mamutvállalatokig – már élvezik ennek előnyeit. A dedikált csapatokkal erőforrást és időt takarítanak meg, valamint az összes folyamathoz további értéket adnak.
Adott esetben könnyebb előnyt kovácsolni egy IT szakemberekből álló külső csapatból, mint összerakni egyet házon belül. Egyelőre eléggé nehéz a választás, és legtöbbször elkerülhetetlen átgondolni az összes előnyét, illetve hátrányát. Talán rengeteg kérdés vetődik fel e sorokat olvasva. Hosszú folyamat új csapatot keresni. A külső munkaerő kiszámíthatatlanná válhat. Mi van, ha a kiszervezett csapat nem tartja a határidőt? Mi a helyzet az éves pénzügyi tervvel? Melyik megoldás költséghatékonyabb? Hogyan válasszuk ki a megfelelő csapatot a projekthez? Ezeket mind tisztázni fogjuk. Ugorjunk fejest a minőségbiztosítási kiszervezés kielemzésébe.
Jelek, amik azt mutatják, hogy dedikált QA csapatra van szükségünk
Mielőtt döntő lépést tennénk, érdemes tisztáznunk, hogy egyáltalán szükségünk van-e külső munkaerőre?
- Költséghatékony megoldást keresünk;
- Fontos a projekt skálázhatósága;
- Elejétől a végéig számít a sebesség;
- Olyan csapatot keresünk, amelyik teljes egészében a feladatra koncentrál;
- Szükségünk van külső szakemberekre, akik összevethetők a házon belüli munkaerővel;
- Rugalmas szerződési feltételeket szeretnénk.
Hogyan béreljünk dedikált csapatot?
Ezen a ponton, talán már fontolgatjuk a QA kiszervezését, de felvetődik, hogy mégis hogyan működik ez? Ha már eldőltek a projekt célkitűzései, logikus lépés, hogy meghatározzuk a tervezett tesztcsapat követelményeit. Ezután igényeljük a vezetéstől az erőforrás-tervünk kiértékelését. Ha ebben sikerül kölcsönös egyetértésre jutni, akkor minden akadály elhárult a dedikált csapat felállítása elől. Végre elkezdődhet a tesztelés, követhetővé válik a feladatkezelés, illetve rendszeresen érkeznek a friss információk és jelentések. Amikor a tesztelési sorozat véget ér, kiadható a projekt. Abban az esetben, ha elégedettek vagyunk a kapott szolgáltatással, és van még rá igény, elvégezhetjük elölről az egész folyamatot, egy újabb szerződés keretein belül. Alább a fenti eseményeket kényelmesen áttekinthető formában is ábrázoljuk:
Hogyan szervezzük ki a tesztelést?
Az informatikai munkaerő-kiszervezésben vannak alapvető szűrési feltételek, amelyek segítenek megtalálni azt a csapatot, amelyikre szükségünk van. Mivel ez a folyamat kölcsönösen előnyös, és magas szintű bizalmat igényel:
1. Tartsuk észben, hogy a motivált munkaerő hatékonyabban dolgozik. Ilyen embereket bárhol találunk a világban. Természetesen a külső szakembergárdát előzetesen megfelelő útmutatással kell ellátni.
2. A szavahihetőség kulcsfontosságú a külső csapat bérlése esetén. Válasszunk olyan munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó vállalatot, amelyik kiterjedt portfólióval, és olyan ügyfelek ajánlásával rendelkezik, akik már értékelték a cég által nyújtott szolgáltatások minőségét. Emellett figyeljen a megbízható médiákra is: például a Harvard Business Review megemlíti Ukrajnát, mint a dedikált csapatok legfőbb lelőhelyét.
3. Szakvélemény. A bizalom nem magától jelenik meg, szilárd alapon kell nyugodnia. Kézzel fogható bizonyíték szükséges, hogy a QA csapatok milyen tapasztalattal rendelkeznek. A cég tapasztalatairól szóló információk hiánya zavaró jel lehet. Szerződéskötés előtt minőségi tanúsítványt is kérhetünk. A széles körű tapasztalattal rendelkező szakemberek általában rendelkeznek ilyennel.
4. Olyan csapatot, mérnököket béreljünk, akik otthonosan mozognak a távmunkában. A jelölteknek meg kell érteniük, hogy ez egy nagyon sajátos együttműködési forma. Online kapcsolat szükséges a sikeres írásbeli kommunikációhoz, amivel nekik is tisztában kell lenniük. Valójában ez akkor lesz tökéletes, ha kevésbé szociális környezetben dolgoznak.
Külföldi bérelt csapat: érvek és ellenérvek
Beszéljünk a QA kihelyezésének előnyeiről és hátrányairól, amelyek elsőre talán úgy tűnnek, mint egy halom nyilvánvaló fogalom. De ahogy azt a gyakorlat mutatja, még mindig alapos magyarázatra szorul, hogy mi a jó, és mi a rossz az ilyen típusú együttműködésben. Az alábbiakban kifejtjük.
Ez a modell tökéletesen illeszkedik a közép- és hosszútávú projektekhez. A külföldi szakemberek legalább olyan tapasztaltnak, ha nem tapasztaltabbnak bizonyulnak, mint a hazaiak. Mégis a szolgáltatások megfizethetőbbek, miközben a szerződések eléggé rugalmasak. A vállalat stratégiáját tiszteletben tartják, ezért a kiszervezett alkalmazottak munkája összehangolt és integrált lehet. Az átláthatóság minden folyamat során gyors és kiváló minőségű eredményeket biztosít.
Ráadásul az ellenőrzés szempontjából a QA kiszervezés ugyanolyan kényelmes lehet, mint a belső munkaerő. A külföldről bedolgozó szakemberek az olyan népszerű és produktív szoftvertesztelési módszerekkel is együttműködnek, mint például az Agile, a Scrum, és automatizált, valamint manuális tesztelésben is versenyképesek az alkalmazottakkal. A csapat, amit bérlünk, dedikált a szó ezen értelmében: csak a saját prioritásainkon dolgozik anélkül, hogy projektről projektre ugrálna.
Általában nehéz olyan csapatot választani, ami mindenben megfelel az elvárásainknak. A jogrendszerbeli különbségek, más időzóna és a nyelvi akadályok olyan sajátosságok, amikre különösen figyelnünk kell. Ezért kizárólag a megbízható partnerekkel való együttműködés képes kiküszöbölni a kiszervezés lehetséges rizikóit.
Hogyan csökkentsük a dedikált csapat kockázatait?
A legfontosabb dolog, ha előre számítunk a lehetséges kudarcokra. Előfordulhat, hogy a kiszervezett cégek legtöbbje elsőre rátermettnek tűnik, de gátjává válhat annak, hogy a legjobb megoldást találjuk meg a projektünkhöz: minden szolgáltató azt állítja, hogy ő a legjobb, de hogyan lehet ezt ténylegesen ellenőrizni?
A Clutch.co hétezernél is több vállalatot értékel, de számos platform ajánl szabadúszó mérnököket. A kínálat nagy, ezért könnyen összezavarhat. Ennek ellenére van lehetőség a probléma megoldására:
-Figyeljünk oda a szakemberek tudásszintjére, és csak a megbízható QA szolgáltatóktól béreljünk munkaerőt.
-Ellenőrizzük a cégről alkotott véleményeket és esettanulmányokat, hogy jobban megértsük, mire képesek és mire nem.
Már említettük, hogy eleinte előfordulhatnak váratlan nehézségek. Általában jogi kérdések merülhetnek fel a szerződés összeállítása közben. Ez a folyamat idővel gördülékenyebb lesz. Szintén jó lenne figyelembe venni az időzóna-különbségeket és a nyelvi korlátokat, mert a közös munkát kissé megnehezítheti. Habár az időzónák egyértelmű kommunikációval vagy olyan megegyezéssel könnyen kezelhetők, amely biztosítja, hogy a külföldi csapat a preferált időben végzi a feladatait. A nyelvi akadályok könnyen kezelhetők azokkal a szakértőkkel, akik hosszú évek óta alkalmazzák az ilyen típusú együttműködést, és rendelkeznek szaknyelv ismeretével.
Általános félreértések akkor is előfordulhatnak, ha kérdéseinkre a kezdetektől fogva nem kapunk egyértelmű válaszokat. Például tudni szeretnénk, hogy a projekt kap-e további támogatást a release után. Vagy milyen kommunikációs, illetve feladatmenedzselési eszközöket fogunk használni a munkánk során? Hogyan zajlik a tesztelés, és milyen típusú riportokat várhatunk közben? Ezeket a kérdéseket meg kell vitatni és tisztáznunk kell, hogy megakadályozzuk a lehetséges félreértéseket.
Mindezek után miért szervezzük ki a tesztelést?
Számos vezető küzd azzal, hogy kockázatmentes folyamatot biztosítson egy új IT-termék létrehozása során. Érdemes kiszervezni a QA-t a lehetséges hibák kiküszöbölése érdekében, köszönhetően a dedikált csapatban rejlő rugalmasságnak. A jól kalibrált munkafolyamat biztosíthatja az átláthatóságot és flexibilitást. Ezért érdemes biztosítani a legújabb technológiát a munkafolyamatok nyomon követésére és menedzselésére.
A dedikált csapatmodell kifogástalanul működik abban az esetben, ha az emberek, akiket kölcsönzünk, elég tapasztalattal rendelkeznek még a legnehezebb feladatok elvégzéséhez is. Elsősorban a tesztelési mérnökökre gondolva, kompetencia szintjüket a rendelkezésre bocsátott tanúsítványok (ISTQB CTFL, CTAL) határozzák meg. Általában csak a legjobb tudással rendelkezők szerezhetik meg azokat, ami jól mutatja számunkra, hogy érdemes őket választanunk.
A QA kiszervezés egy megfizethető megoldás, amely elég gyorsan hoz maximális eredményeket. Különösen a minőségbiztosítás tekintetében, hiszen biztosan ki szeretnénk adni a terméket, és ez csak akkor lehetséges, ha már minden tökéletes. A dedikált csapat bérlése gyakran eredményez különböző háttérrel, készségekkel, gondolkodásmóddal, kultúrával és értékekkel kapcsolatos újító megoldásokat. A belföldi és külföldi dedikált csapatok párhuzamos alkalmazása nagyszerű lehetőség arra, hogy tapasztalataikból tanulhassunk, és globális közönséget nyerjünk magunknak.
A célzott csapatmodell használata úgy tűnik, mindkét fél számára előnyös megoldás. A távmunkában képzett informatikai szakemberek sokszínű tapasztalatokat nyújthatnak. Nagyszerű lehetőség egy projekt költségvetésének szabályozására, és a folyamatok teljes kontroll alatt tartására. Mindössze annyit kell tennie, hogy megbízható szolgáltatást keresünk, és azonnal elkezdjük a sikeres együttműködést. Lépjen kapcsolatba velünk, és vegye kölcsön QA szakértőinket a jövőbeli munkájához.
Forrás: https://testfort.com/articles/dedicated-team-model-qa
Szerző: Testfort QA Lab
A szerző
- "A jövőt teszteljük" - ami a gyakorlatban a jelenlegi csúcskategóriás fejlesztések minőségbiztosítását takarja. Ezek közé érthetjük a mobil és a vezeték nélküli megoldásokat, a szórakoztatóelektronikai és a multimédiás eszközöket, a többplatformos játékokat, valamint az üzleti rendszereket (ERP, CRM). A tesztelés kiemelten mérnöki tevékenység. Speciális módszereket, eszközöket, tudást, szakértelmet, tapasztalatot és tehetséget követel meg. Nálunk ez mind megtalálható.