Menü Bezárás

Hogyan készítsünk igazán hatékony tesztelési stratégiát?

A projekttagok általában nem szeretnek a fejlesztések folyamán dokumentálni, adminisztrálni. Egészen addig, amíg egyszer csak segítségükre nem lesz az elkészített anyag. A tesztelés dokumentálásával is ez a probléma. Meg kell tanulnunk olyan dokumentumokat létrehozni, amelyek segítik, előre lendítik a munkánkat!

Kezdésképp beszéljünk arról, hogy mi is a tesztelési stratégia? Stratégia alatt a rendelkezésre álló erőforrások hatékony felhasználását értjük a kívánt célok elérése érdekében. A tesztelési stratégia az a terv, amely rámutat arra, hogyan érhetjük el hatékonyan a tesztelési célokat.

Mint bármely más stratégiát, a tesztelési stratégiát is különböző szintek szerint osztályozhatjuk. Lehet egy tesztelési stratégiád a szervezési szinten, a programozási vagy éppen a projekt szintjén. Viszont az adott osztályon belül ez általános stratégiának tekintendő, a vezetési irányelvek vagy éppen a szervezeti terv részét képezi. Projekt szinten a tesztelési stratégia egyszerűen a tesztelési terv része is lehet.

A későbbiekben pedig a projekt természetétől függően, a korábban meghatározott tesztelési stratégia vagy megfelel a következő szinteken eltervezett tesztelési stratégiának, vagy nem.

A hatékony tesztelési stratégia előnyei:

  • Mérsékli az objektív tesztelés veszélyeit.
  • Segít a rendszer különböző részeire összpontosítani a tesztelés folyamán (például eltérő tesztesetek használatával, mint a unit testing, integrált tesztelés, és így tovább)
  • Tiszta rálátást ad a szükséges emberekre, eljárásokra, eszközökre és infrastruktúrára.
  • Használható a tesztelési eljárás megvitatására a projektben érintettekkel (ügyfél, projektmenedzser, tesztmenedzser, fejlesztők és tesztelők).

Ha szeretnéd meghatározni a hatékony tesztelési stratégiát a projekted/programod/szervezeted részére, fontold meg az alábbi tippeket:

  • A tesztelési stratégia meghatározása előtt mindenképp végezz felmérést a megrendelő(k) és a végfelhasználó(k) igényeit és a rendszerrel kapcsolatos elvárásokat szem előtt tartva.
  • A tesztelési stratégiád egyetlen célja a tesztelési célkitűzések teljesítése kell, hogy legyen.
  • Két tesztelési stratégia elkészítésére is szükséged lehet a szituációtól függően – egy mindenki számára elérhető, és egy részletes, a megrendelők elvárásaihoz igazított változat.
  • Megvan rá a lehetőséged, hogy több különböző fókuszpontot válassz ki az egyes tesztesetek során. De nem szabad a ló túloldalára esni a túl sok teszteset felületes alkalmazásával. Gazdálkodj okosan. Csak azokat a teszteseteket határozd meg, melyekre valóban szükséged lesz.
  • A tesztelési stratégiádat teljes mértékben az adott szituációhoz kell igazítani. Ami más cégeknél működött, vagy bevált nálad a múltban, nem biztos, hogy jelen esetben is használható marad.
  • A tesztelési stratégia tervezésekor figyelembe kell venned a szükséges tesztelési környezet meglétét is. Rendelkezned kell legalább egy olyan tesztkörnyezettel, amely azonos a termék környezetével. A tesztelési stratégiád nagy részére pedig a lehető legáltalánosabb tesztelési eljárásokat alkalmazd.
  • A tesztelési stratégiádnak meg kell határoznia a teszteszközöket (tesztmenedzser eszköz, hibakezelő rendszer, automatizált teszteszközök). A legjobb, ha már kipróbált teszteszközökkel rendelkezel. Amennyiben ez nem megoldható, akkor a kiválasztáskor megbízható (gyártótól független) és népszerű felhasználói visszajelzéseket vedd alapul.
  • Vizsgáld meg, mennyire használhatóak a tesztelési folyamatok (pl. a teszt belépési/felfüggesztési/folytatási/kilépési feltételei, a tesztesetek futtatásának és a hibák rögzítésének folyamata) az adott szituációban. Majd határozd meg ezek közül azokat a tesztelési folyamatokat, amelyeket újból fel fogsz használni, módosítani vagy teljesen újra fogsz írni.
  • Jelöld ki azt az adatot amely rögzítve, mérve, kielemezve és jelentve lesz, hogy látszódjon a tesztelés folyamata.
  • A tesztelési stratégia tervezése során vizsgáld meg minden felvetésedet. Tervezz alternatívákat arra az esetre, ha egy korábbi felvetésed később hibásnak bizonyul.
  • És ne feledd, a hatékony stratégia sohasem lehet állandó. Figyeld a kapott eredményeket, és ne habozz a szükséges változtatások elvégzésével a tesztelési stratégiádat illetően.■

Forrás:http://inderpsingh.blogspot.com/search?q=strategy

Szerző: Inder P. Singh

A szerző

Inder P. Singh
Inder P. Singh nagy gyakorlattal bíró tesztmenedzser. Gazdag tapasztalatokkal rendelkezik a magas minőségű szoftvertesz- telésben. Specialitásai közé tartozik a teljes pre-sales szakmai támogatás, teszt stratégiák definiálása, auto- matizált tesztelési keretrendszer kialakítása, a termék automatizált és manuális tesztelése, mentorálás és profi tesztelők oktatása. Jelenleg Inder minőségbiztosítási menedzser az Oracle-nél.
Ez a pozíció magába foglalja az Argus Safety alkalmazás teljes automatizált és manuális tesztelési élet- ciklusának menedzselését nagyobb cégeknél. Inder szenvedélyesen közreműködik a szoftvertesztelői közösségekben is. Ő működteti az 500-nál is több taggal rendelkező Software Testing Space csoportot a LinkedInen. Inder az utóbbi években aktív tagja a Microsoft MSDN fórumoknak és moderátora az ottani szoft- vertesztelési fórumnak.

Többet olvashatsz tőle a blogján: http://inderpsingh. blogspot.com
Vissza