Interjú Major Tiborral és Pál Zsolttal
A MobileNAV alkalmazás segítségével a Microsoft Dynamics NAV integrált vállalatirányítási rendszere már mobil eszközökön is elérhető. Azon cégeknek lehet ez érdekes, ahol az irodán kívül dolgozó értékesítő és szervizes kollégáknak is szeretnék biztosítani az online vagy offline távoli munkavégzést. A termék fejlesztésével és tesztelésével kapcsolatban Major Tibort és Pál Zsoltot kérdeztük.
Bemutatnád az alkalmazást pár szóban?
A MobileNAV termékünk a Microsoft Dynamics NAV vállalatirányítási rendszernek egy okostelefonról és tabletről használható felülete. Az alkalmazásunk segítségével a területen dolgozó kollégák, kereskedők, szervizesek képesek a vállalatirányítási rendszerben on-line adatokat látni, funkciókat használni, az ott implementált üzleti logikát kihasználva részt venni a vállalat működésében. Megoldásunk segítségével a területen dolgozó vállalati alkalmazottak képesek részt venni a vállalat életében azáltal, hogy on-line adatokat látnak a vállalatirányítási rendszerből. Ki tudják használni az eszközök nyújtotta lehetőséget, például barcode-ot tudunk olvasni az eszköz kamerájának segítségével, a Google Maps-es integrációval meg tudják nézni a kollégák, hol van az adott ügyfél a térképen, telefonhívásokat tudnak kezdeményezni. Ezáltal az ő munkamenetük is nyomon követhetővé válik. A beépített riportálló modul segítségével bárhonnan elérhetjük a fontosabb üzleti adatokat, jelentéseket.
Mikor merült fel bennetek először az ötlet, hogy szükséges lenne egy mobilfelület?
Cégünk egyik fele Microsoft Dynamics NAV termékek bevezetésével és testreszabásával foglalkozik, míg másik fele egyedi szoftverfejlesztéssel, többek közt mobilalkalmazások fejlesztésével.
Év elején jött az ötlet, hogy fejlesszünk egy olyan megoldást, mely képes a területen dolgozó munkatársakat bevonni az ERP-rendszerbe, ezáltal a munkájuk hatékonyabb és átláthatóbb lesz a cég számára.
Az ötlet megfogalmazódása után mik voltak az első lépések, amit a megvalósításért tettetek?
Az első lépés egy egyszerű Androidos demóalkalmazás készítése volt, mely gyakorlatilag két célt szolgált, egyrészt leellenőrizhettük, hogy egyáltalán megvalósítható-e az ötletünk, másrészt mivel ezt az alkalmazást a Goggle Play-ben is publikáltuk, bemutattuk a világnak, hogy képesek vagyunk ilyen megoldások kifejlesztésére. Ez a megoldásunk volt a NAVdroid demóalkalmazás, melyből rengeteg értékes tapasztalatot szereztünk. Ennek a NAVdroidos megoldásnak a továbbfejlesztett és újragondolt változata a MobileNAV megoldásunk, mely gyakorlatilag teljesen testreszabható, és nemcsak Androidon, hanem iOS és WinMobile platformokon is működik.
Milyen problémák, akadályok merültek fel a fejlesztés megkezdése előtt? Ezeket hogy oldottátok meg?
Tudom, hogy kicsit technikai jellegű a probléma, de a legnagyobb fejtörést gyakorlatilag az MTM-autentikációval és SSL-titkosítással ellátott webszolgáltatásokkal történő kommunikáció okozta. Ez sajnos egyik platformon se ment könnyen, de idővel le tudtuk küzdeni ezt a problémát. A másik inkább projektmenedzsmenttel kapcsolatos probléma volt, gyakorlatilag ki kellett találnunk ennek a projektnek a finanszírozási feltételeit.
Milyen egyedi problémákkal kell megküzdeni a csapatnak a szoftvertesztelés területén?
Ha egy vállalatirányítási rendszert kötünk össze mobil eszközzel, nagyfokú integrációt tapasztalunk, ezért a tesztelés során a tervezést, a stratégiát és a módszertanokat több lépcsőben kell kidolgozni. A kivitelezés során ennek a fokozatosságnak is érvényesülnie kell. Csak így biztosíthatjuk azt, hogy megfelelő minőségben készüljön a szoftver. Ami az ügyfélelégedettség alapvető követelménye.
Ezeket a problémákat hogyan tudjátok kiküszöbölni?
Komoly elhivatottsággal és sok türelemmel, valamint a napi munkához szükséges mindennapi ismeretek mélyreható alkalmazásával tudjuk elkerülni azt, hogy a problémák komoly gondokat okozzanak.
Mekkora csapattal teszteltek?
Jelenleg tízfős a csapatunk.
Milyen napi kihívásokkal szembesültök a tesztelés során?
Talán a legnagyobb napi kihívás az, hogy változnak az ügyféligények, az informatikai környezetek, a tudás, amire szükség van. Ehhez tartozik az, hogy folyamatosan naprakésznek kell lennünk ahhoz, hogy ezeket az igényeket tudjuk megfelelően kezelni és kielégíteni.
Mennyire elfogadott nálatok az automatizált tesztelés?
Teljes mértékben, bár hozzá kell tenni, hogy minden automatizálni kívánt tesztet alapvetően meg kell vizsgálni, hogy az mennyibe kerül, ki kell számolni a megtérülési rátát, vannak olyan esetek, amikor egész egyszerűen nem térülne meg az automatizálás, olyankor manuálisan tesztelünk. Ennek ellenére szinte minden szinten találhatunk automatizált scripteket, amikkel bizonyos részek lefedhetők.
Milyen teszteszközöket használtok?
A központi rendszert a SpiraTeam nevezetű tesztmenedzser eszköz tölti be, de a fejlesztőkkel egyetemben mi is használjuk a Microsoft Visual Studiót. Automatizálásra leginkább a TestComplete-et használjuk.
Hogy látod, mi az, amit javítani lehetne a tesztelésnél?
Úgy gondolom, hogy tesztcsapatunk az elvárásokon túl is teljesít, ehhez szükség is van arra, hogy folyamatosan fejlesszük magunkat; és természetesen a környezeteket, módszereket és eszközöket is fejlesztenünk kell, valamint fontos az emberi tényező is. Ide értem azt, hogy mind a tervezési, mind a riportálási, a tesztesetek folyamatos újraírása, ez alapfeltétele, hogy az állandó változó környezetben is minőségi terméket tudjunk adni a felhasználóinknak.
Ha jelentkeznék hozzátok tesztelőnek, milyen elvárásoknak kéne megfelelnem?
Mivel cégünk komoly nemzetközi kapcsolatokkal, partnerekkel rendelkezik, és mivel a teszteléssel kapcsolatos információk (mint ahogy az információtechnológiában általában minden információ) angolul érhetők el elsőként, ezért az angol nyelv felsőfokú ismerete alapfeltétel és elengedhetetlen. Mindamellett nagy szükség van arra, hogy képes legyen folyamatosan fejlődni az, aki ilyen pozícióra jelentkezik. Triviálisnak tűnhet, de természetesen alapfeltétel az IT-alapismeret is. Nagy előny, ha fejlesztői, programozói ismeretekkel rendelkezik az illető, valamint csapatban és egyénileg is tud dolgozni.
Mennyire érzitek fontosnak a tesztelők továbbképzését?
Ez elengedhetetlen, a tesztelők továbbképzése nélkül nem sokáig tudnánk talpon maradni ebben a folyamatosan változó világban. Pontosan ezért van az, hogy állandó képzések vannak nálunk, és minden tesztelőnk teljesítette az ISTQB-vizsgát.
Szerző: MultiSoft Kft.
A szerző
- "A jövőt teszteljük" - ami a gyakorlatban a jelenlegi csúcskategóriás fejlesztések minőségbiztosítását takarja. Ezek közé érthetjük a mobil és a vezeték nélküli megoldásokat, a szórakoztatóelektronikai és a multimédiás eszközöket, a többplatformos játékokat, valamint az üzleti rendszereket (ERP, CRM). A tesztelés kiemelten mérnöki tevékenység. Speciális módszereket, eszközöket, tudást, szakértelmet, tapasztalatot és tehetséget követel meg. Nálunk ez mind megtalálható.