Menü Bezárás

Megbízható mérések a tesztlefedettségben

Ahhoz, hogy hiteles információt kapjunk a rendszer működéséről, minőségéről mérnünk kell. Hogyan lehet mérni egy rendszer minőségét? Milyen mérésekkel tudjuk alátámasztani a tesztelői munkákat? Mit is takar pontosan a lefedettség?

Amikor tapasztalt projekt vezetőkkel és termék felelősökkel beszélek, azért akarnak – különösen, akkor ha a jelenlegi minőség nem megfelelő – bevonni tesztcsapatot a rendszer- és integrációs tesztekbe, hogy megerősítsék a rendszerbe vetett bizalmukat. A másik fontos előnye a tesztcsapat bevonásának, hogy a vezető a rendszer minőségéről rendszeres, hiteles információt kap, így folyamatosan ellenőrizheti a rendszerbe vetett bizalmi szintjét is. Sok tesztelő számára a bizalmi szint lejelentése a rendszer minőségéről gyakran nehéznek bizonyul. Néhányan a tesztelők közül a bizalmi jelentéseket rossz érzéssel teszik meg. A főbb funkcionális területek mellé mosolygós és homlokráncoló smiley-kat rajzolnak, mintha azt mondanák, „Nagyon rossz előérzetem van az XYZ funkcióval kapcsolatban”. Ha a vezetés úgy dönt, kiadja a terméket mindenképp, a szerencsétlen tesztelők akár szenvedhetnek is Cassandra átkától, ha az a bizonyos XYZ funkció tényleg megbukik az éles rendszeren. A másik lehetőség, hogy a tesztelők hitelessége elillan, ha az áll a jelentésben hogy nincsenek problémák az XYZ funkcióval.

Lefedettségek

Ha párszor ilyen módon ér kellemetlen élmény, valószínűleg elgondolkozol azon, hogy milyen más lehetőségeid v annak. A következő 500 szót olvasva biztosan találsz egy jobb utat. Ez a lehetőség a széleskörű lefedettségi mutatók használata. Nem mindegyik lefedettségi típus használható minden rendszernél, ezért neked kell döntened a következők közül:

  • Kockázati lefedettség: Egy vagy több teszt (függ a kockázat szintjétől) minden egyes minőségi kockázatú tétel azonosítására. Amikor a kockázatot teszteled, abban bízol, hogy a minőség szintje elfogadható lesz. A sikeres tesztek és a kockázatok százalékos aránya méri a kockázat szintjét.
  • Követelmény lefedettség: Egy vagy több teszt minden egyes követelmény specifikáció elemre. Amikor teszteled a követelményeket, bíznod kell abban, hogy a rendszer „megfelel a specifikációban meghatározott követelményeknek ” (hogy Crosby minőségi meghatározásával éljek). A követelmények és a sikeres tesztek százalékos arányát méri. Megadja, hogy milyen mértékben felel meg a rendszer az elvárásoknak.
  • Tervezés lefedettség: Egy vagy több teszt minden egyes tervdokumentációs elemre. Amikor a terveket teszteled, abban bízol, hogy a terv megfelelő lesz. A tervezett elemek és a sikeres tesztek aránya adja a tervezés megfelelőségét.
  • Környezet lefedettség: Megfelelő környezet érzékeny tesztek futnak minden támogatott környezetben. Ha a támogatott környezetben tesztelsz, abban bízol, hogy a rendszer „megfelelő a használatra” (hogy Juran minőségi definíciójával éljek). A környezetek és a sikeresen tesztelt környezetek százalékos aránya méri a környezet támogatást.
  • Használati esetek (use case), felhasználói profil és/vagy felhasználói történetek (user story) lefedettség: Ha úgy teszteled a rendszert, ahogy egy felhasználó használná, ismét csak abban reménykedhetsz, hogy a rendszer „készen áll a használatra”. A használati esetek, felhasználói profilok és/vagy felhasználói történetek a sikeres tesztekkel való százalékos arányát méri, vagyis a rendszer felhasználóbarátságát.

Figyeljük meg, „sikeres tesztek”-ről beszéltem a mérőszámaim mellett. Ha a kapcsolódó tesztek elbuknak, akkor bízhatunk abban, hogy a rendszer egészének ismeretében értelmesen le tudod írni a problémákat az adott dimenzióban függetlenül attól, hogy az érintettek nem ismerik behatóan a rendszert. Ahelyett, hogy „rossz megérzésekről” beszélünk, vagy homlokráncoló smiley-kat rajzolunk egy digitális táblára, beszélhetnénk pontosan arról, hogy mutatták ki a tesztek az iszonyatos kockázatot, kielégítetlen követelményeket, hibás terveket, működésképtelen környezeteket, és beteljesületlen használati eseteket.

Mi a helyzet a kód lefedettséggel?

A kód lefedettség méri, hogy milyen mértékben vannak tesztelve az utasítások, elágazások és ciklusok. Csökkentett bizalommal álljunk hozzá azokhoz a részekhez, ahol nincsenek letesztelve az utasítások, elágazások és ciklusok. Minden olyan kód, ami lefedetlen, az minőségi szempontból is méretlennek tekintendő.

Egy tesztcsapat vezetőnek hasznos gyakorlat, hogy a csapat tesztjeinek kódlefedettségét mérje. Ezzel a módszerrel azonosítani tudjuk a fontos réseket a tesztelésünkben. Én és rajtam kívül sok más teszt szakember alkalmazza ezt a módját a kódlefedettségnek már több mint 20 éve. A rendszer teszt- és rendszer integrációs teszt szinteken, a kódlefedettség hasznos taktika a tesztelési hiányosságok megtalálására, de kifejezetten hátrányos lehet a bizalomépítésben.

A másik hozadéka a lefedettség mérésnek, hogy hasznos stratégiákat nyújt a minőségbeli bizalom felépítésében és a teszt eredmények értelmezésében. Tapasztalt teszt mérnökként és tesztelemzőkként, meg kell terveznünk a teszteket és futtatnunk kell őket a megfelelő lefedettségi síkokon. Tapasztalt szakmai vezetőként a teszteredményeinknek ki kell mutatniuk, mennyire alaposan foglalkoztunk minden egyes lefedettségi területtel. A tesztcsapatok, amelyek megbízhatóan teljesítenek mind hitelességet és jelentőségteljességet fejeznek ki a teszteredményeikben és ezáltal a rendszer minőségében is.

Szerző: Rex Black

A szerző

Rex Black
Negyed százados tapasztalattal a háta mögött Rex Black a szoftver-, hardver- és rendszertesztelésben élen járó RBCS (www.rbcsus.com) elnöke. Több, mint 15 éve biztosítanak tanácsadói, kiközvetítői és képzési szolgáltatásokat sikeres nagyvállalatok vagy éppen induló vállalkozások számára. Rex egyben a volt elnöke is a Nemzetközi Szoftver Tesztelés Minősítő Bizottságnak és az Amerikai Szoftver Tesztelés Minősítő Bizottságnak is. Rex nyolc könyvet publikált, melyekből több, mint 50 000 példány kelt el, japán, magyar, kínai, indiai, héber és orosz nyelven. Több, mint harminc cikket írt, több száz oldalnyi prezentációt, gyakorlatot és szemináriumot tartott, és vagy ötven alkalommal tartott beszédet konferenciákon a világ számos pontján. Rex az alábbi címen érhető el: rex_black@rbcs-us.com
Vissza