Menü Bezárás

Spiratest – Teszteszköz sokrétű tudással (2. rész)

Az előző számban az admin felület bemutatása történt, most pedig a felhasználói funkciókról olvashatunk. Végigjárjuk a követelmények kezelésétől a hibák adminisztrálásáig a teljes szoftvertesztelői folyamatot.

Követelmények kezelése

Az eszköz képernyői egységes felépítésűek. Amit az egyik képernyőn megszoktunk (például a szűrés működése), az a másik képernyőn is ugyanúgy működik.

A követelményeket (Planning/Requirements) hierarchikus listában kezelhetjük (1. ábra). A listában alapértelmezetten látható a teszteset-lefedettség, a prioritás, az állapot, a szerző (aki létrehozta az adott követelményt), a verzió, a követelmény száma. A listában látható és nem látható mezőket a lista feletti legördülő segítségével tudjuk állítani (Show/hide columns).

1.ábra

A legtöbb listaképernyőn viszonylag egyszerűen szűrhetünk a lista feletti szűrőmezők segítségével. A szűrés nem túl szofisztikált. Nincs lehetőség valaminek a tagadására szűrni. A legbosszantóbb viszont, hogy az Ő, Ű és ő, ű karaktereket a szűrés nem tudja kezelni. (Ezeket a hiányosságokat úgy lehet megkerülni, hogy Excel-riportot generálunk, és abban keresünk. Nyilvánvaló, hogy mint minden kerülő megoldás, ez is kényelmetlen, de ha szükséges, akkor járható út.)  A szűrési feltételeket el is menthetjük magunknak valamilyen néven. A mentett keresést a My Page-en megtaláljuk.

Egy rekordra (és nem a névre!) duplán kattintva, vagy a rekord melletti Edit gombra klikkelve szerkeszthetjük a látható értékeket (2. ábra). A listaelemek nevére kattintva egy-egy követelmény részleteit adhatjuk meg. Minden olyan képernyőn, ahol valamilyen listaelem részleteit lehet megtekinteni vagy módosítani, bal oldalt a listaelemmel egy szinten lévő elemek láthatóak, így könnyebbé téve a későbbi munkát.

2.ábra

Ha bármit módosítunk, akkor a továbbhaladás előtt a Save gombot le kell nyomnunk. Ha ezt elmulasztjuk, a módosításaink kárba vesznek.

Van arra mód, hogy egy követelményből kiindulva hozzunk létre tesztesetet, a Test Coverage fülön a Create Test Case… linkre klikkelve. Arra is van mód, hogy már meglévő tesztesete(ke)t kiválasszunk a listából és a követelményhez csatoljuk.

Egy követelményhez több tesztesetet tudunk csatolni, olyat is akár, ami már más követelményhez csatolva van. Az elv teljesen megfelel az elvárásunknak, kis szépséghiba, hogy ha már több száz tesztesetünk van, akkor a kiválasztó ablakot a kis mérete és az információhiány miatt (tesztesetszám nincs feltüntetve) nem könnyű használni.

A követelményekhez lehet bármilyen állományt (kép, dokumentum, táblázat) csatolni az Attachments fülön. Nem csak állományt, de másik követelményeket vagy bejegyzéseket is lehet kötni egy követelményhez az Associations fülön. Ezek a kötések kétirányúak, azaz a kötött követelménynél is látszódik a kötés.

Ami zavaró, hogy a csatolmányok törlését nem lehet jogosultsághoz kötni. Ez nemcsak a követelményekre, hanem más elemekre (tesztesetek, hibák) is érvényesek. Sajnos a tény sem kereshető vissza, hogy valaki kitörölt valamikor egy csatolmányt.

Verziók

Planning/Release menüpont alatt a verziók listáját találhatjuk. A verziók listájának elkészítésével a magunk munkáját könnyíthetjük meg. Amikor tesztesetfuttatásra vagy hibafelvételre vagy követelményfelvitelre kerül sor, akkor ezeknél az elemeknél mind megadhatjuk, hogy mely verzióhoz köthetőek. Ez sehol sem szabad szöveg, hanem mindenhol a Releases-nél megadott lista aktív elemeinek a felsorolásából választhatunk. (3. ábra)

3.ábra

Ha előre ismerjük az ütemezést (mikor, melyik verziót adják ki), akkor ezt a listát előre kitölthetjük. Ha az aktuális tesztelésre átadott verziók csak menet közben derülnek ki, akkor ezt a listát állandóan karban kell tartani.

Tesztesetek

Testing/Test Cases menüpontból érhető el a tesztesetek listája. A tesztesetek is hierarchiába szervezhetőek, de ellentétben a követelményekkel, itt a hierarchiát mappákkal lehet megoldani. Bár technikailag lehet több tesztesetnek is ugyanaz a neve, de célszerű valamilyen konvenciót felállítani a névadásra és a tesztesetek csoportosítására. (4. ábra)

4.ábra

A tesztesetek lépéseit (az elvárt eredményekkel) a tesztesetek nevére kattintva adhatjuk meg (Test Steps fülön). A tesztesetekhez és a tesztesetek lépéseihez (külön-külön) is lehet állományt csatolni.

Teszteset-összeállítások

Testing/Test Sets menüpont alól érjük el ezt a lehetőséget. Ezek az összeállítások egyrészt arra valók, hogy a teszteseteinket a futtatáshoz megfelelő sorrendben, csoportosítva összeállíthassuk, másrészt a tesztelők munkáját is megszervezhetjük így. Smoke teszteseteket, regressziós teszteseteket vagy akár napi teszteseteket is csoportba foglalhatunk így. Egy tesztösszeállítást többször, több verzióban is le lehet futtatni. Minden futás eredményét visszakereshetően eltárolja a rendszer a Testing/Test Runs (teszt futtatások) menüpont alatt.

Teszteset végrehajtása, futtatás

Akár egyéni tesztesetet, akár tesztösszeállítást vagy annak egy részét is lehet futtatni.

Egyéni teszteset(ek) futtatása: A tesztesetlistából kijelöljük a futtatni kívánt teszteseteket, majd a Tools/Execute Tests menüponttal indítjuk a futtatást.
Tesztösszeállítás futtatása: Kijelöljük a futtatni kívánt tesztösszeállításokat, és az Execute menüponttal futtatjuk.
Rész tesztesetösszeállítás futtatása: A tesztesetfuttatás részletezésénél kijelöljük a futtatni kívánt teszteseteket, és a közvetlen felettük található Execute tests menüponttal futtatjuk azokat.

A futtatás első lépése, hogy meg kell adnunk a verziót. Ezután a futtatásra kijelölt teszteseteket látjuk bal oldalt, a képernyő közepén az aktuális teszteset aktuális lépését, amit végre kell hajtani. Minden lépésnél jelölhetjük, hogy sikeres volt-e (Passed), nem volt sikeres (Failed, Blocked, Caution). Ha félbehagyjuk a futtatást, de később folytatnánk, akkor a Pause lenyomásával a My Page oldalon megjelenik feladatként a futtatás folytatása. A Finish gombbal tudjuk befejezni az adott futtatást, ekkor ennek az eredménye mentődik a Test Runs-ok közé.

Akármelyik lépésnél, ha bejegyzést szeretnénk rögzíteni (például hiba esetén hibát), akkor ki kell töltenünk az Actual Result és a Namemezőket, majd a PassedFailedBlockedCaution gombok közül a megfelelőt le kell nyomni. Ha nem töltjük ki a Name mezőt, akkor azActual Result elmentődik a futtatási lépéshez, de nem lesz belőle bejegyzés.

Nagy hátrány, hogy nincs lehetőség már meglévő hibához kapcsolni a futtatási lépést. Annyit tudunk csak tenni, hogy a megfelelő hibához kötjük a megfelelő teszteset lépését. (Erre azért lehet szükség, hogy amikor újra ellenőrizzük a hibát, újra lefuttassuk a tesztesetet is.)

Tesztfuttatások eredményei

A tesztfuttatások eredményeit (ki, mikor, melyik tesztösszeállításban, melyik tesztesetet, melyik verzión, milyen eredménnyel futtatta) láthatjuk listás nézetben (Testing/Test Runs). Egyrészt a napi munka menetét, másrészt azt is leszűrhetjük, hogy egy adott teszteset mikor, hányszor, milyen eredménnyel lett futtatva.

Hibakezelés

A hiba lényegében egy bejegyzéstípus (bug). A bejegyzéseket a SpiraTest Incident-nek nevezi. Mivel magunk hozhatunk létre bejegyzéstípusokat, ezért bármilyen bejegyzést tudunk kezelni (például: hiba, változtatási kérelem, kérdés, feladat, teszteset hiba, dokumentumhiba). A bejegyzéseket a Tracking/Incidents menüpont alól tudjuk kezelni. A bejegyzések (hibák) listáját ugyanúgy kell kezelni, mint ahogy azt a követelményeknél vagy a teszteseteknél láttuk. (5. ábra)

5.ábra

A bejegyzések kezelésénél a vezérlőelem a státusz és bejegyzés típushoz állított workflow. Amikor megnyitunk egy hibát, akkor attól függően, hogy milyen jogokkal rendelkezünk és jelenleg milyen állapotban van a hiba, a SpiraTest egy bal oldalt megjelenő plusz menüben felkínálja a számunkra elérhető állapot-átmeneteket. A bejegyzéskezelés logikája (bármilyen bejegyzéstípusnál) az, hogy kiválasztjuk a megfelelő átmenetet, kitöltjük a kötelező mezőket, majd megnyomjuk a mentést (Save). Ennek a logikának a sorrendjén nem lehet változtatni. Fontos, hogy ezt tudatosítsuk a programot használókkal.

Állományt csatolni csak meglévő hibához lehet, ezért új hiba esetén előbb el kell menteni a hibát és csak utána tudunk képet vagy egyéb állományt csatolni. A hibákat is lehet egymáshoz kötni, ami szintén oda-vissza kötést eredményez. Bejegyzéshez lehet még követelményt vagy teszteset lépést is hozzárendelni.

Riportok

A Reporting menüből egy olyan oldalra jutunk, ahol többféle grafikonon látványosan megnézhető a projektek állapota, illetve az időbeni alakulása. A grafikonok paraméterezhetőek. Meghatározhatjuk az időintervallumokat, szűkíthetünk bejegyzéstípusra, vagy meghatározhatjuk, hogy mit akarunk látni az adott tengelyen. (6. ábra)

6.ábra

Bal oldalt a szöveges, táblázatos riportok összeállítására van lehetőségünk. Nagyon hasznos riport a Test Case Traceability, ami meghatározza, hogy melyik teszteset melyik tesztösszeállításban szerepel. (Ez újonnan került a 3.1-es verzióba, idáig ez nagyon hiányzott.) A Summary riportok lényegében szimpla felsorolások a szűrőfeltételeknek megfelelően. A Detailed riportok egy-egy elemhez meg tudják mutatni a hozzákötött más elemeket is.

Amit itt nem találunk meg, azt még érdemes megnézni a Project Home oldalon (például: hibákra szűrt státusz-prioritás kimutatás). Mindkét helyen még található egy Add Items menüpont is, amivel több kimutatást is bekapcsolhatunk. Ha végképpen nem találunk kedvünkre való kimutatást, grafikont, akkor azt tanácsolom, hogy készítsünk Excelben megfelelő riportot, és ott hozzunk létre magunknak tetszőleges kimutatást vagy grafikont.

Integráció

A SpiraTest nagyszerűen együttműködik automatikus teszteszközökkel, unit teszteszközökkel, külső hibakezelőkkel, követelménykezelő eszközökkel. Felvehetünk automatikus teszteseteket, amik a már megírt automatikus scripteket futtatják. Az automatikus eszköztől érkező eredményt megfelelően regisztrálja. A unit tesztek is elindíthatóak a programból gombnyomásra, és ezek eredményét is képes feldolgozni. Van lehetőség külső hibakezelővel szinkronizációt kialakítani, így nem kell lemondani a már bevezetett hibakezelőről és a tesztelést támogató lehetőségekről sem. Megoldható külső adatforrásokból (adatbázis, CSV, XLS, Doc) importálás.

Minden integrációs megoldáshoz külön plug-in telepítésére van szükség. Ezek a kiegészítők ingyenesen elérhetőek az Inflectra oldaláról. Minden kiegészítőhöz megfelelő leírások is rendelkezésre állnak PDF formátumban. (A cikk írásakor körülbelül 40 kiegészítő volt elérhető.)

Összefoglaló

Régóta használok SpiraTest-et különböző projekteken. Az alacsony áráért cserébe kapunk egy, a tesztelés menedzselésére jól használható rendszert. A tapasztalatom az, hogy a zavaró dolgokat verzióról verzióra fokozatosan megszüntetik. Ha valaki tesztmenedzsment eszközben gondolkodik, mindenképpen ajánlom megnézni a SpiraTest-et, hogy megfelel-e az igényeknek.

A SpiraTest nagy testvére a SpiraTeam, ami nem sokkal drágább, viszont a teljes SpiraTest és projektmenedzsment eszköztár is található benne (például taskkezelés, kódkezelés, stb.). Akinek komplex megoldás kell projektvezetéshez, azoknak érdemes egy pillantást vetni erre az eszközre is.

Nagy előnye a nagyobb versenytársakhoz képest (az árán kívül) az integrálhatósága és az együttműködése más teszteléshez köthető eszközökkel.

Szerző: Szőke Ármin

A szerző

Szőke Ármin
Tanácsadó
2000-ben szereztem meg tanári diplomámat matematika-számítástechnika szakon. 2006-ig tanárként dolgoztam. Az Avon Cosmetics-ben kezdtem teszteléssel foglalkozni, később banki és telekommunikációs projektekben vettem részt senior tesztelőként, majd tesztvezető- ként. Tanácsadóként oktatás, tesztelési folyamat kialakítás, tesztelési módszertan írás, teszteszköz kiválasztás és bevezetés volt eddig a feladatom.
Vissza