StartUp Weekend Budapest 2012.
A Global Startup Battle során több, mint 1000 frissen indult startup csapott össze egy hétvége alatt a végső győzelemért. A verseny különlegessége, hogy nem kész startupok indultak, hanem vállalkozó kedvű fejlesztők, designerek és üzletemberek egymástól függetlenül jelentkezve a helyi eseményeken formáltak csapatokat, és 54 óra alatt hozták létre termékük első verzióját, valamint vállalkozásuk alapjait.
Startup Weekend-en voltunk „pitch”-elni, startupot indítani, hasonszőrűekkel beszélgetni, közben kérdéseket tettünk fel a startup-ökoszisztéma egyik meghatározó szereplőjének arról, mit gondol az itthon és a világban zajló változásokról.
Mi is a startup?
Általában egy jó ötletből elinduló, gyorsan fejlődő vállalkozás. Sokan azt gondolják, leginkább internetes vagy technológiai fejlesztéseket sorolunk ebbe a kategóriába, de léteznek az oktatásban, biotechnológiában, környezetgazdálkodásban, energetikában, megújuló energiában, robotikában, gyártás- és csomagolástechnológiában működő innovatív vállalkozások is. Már megvannak az első hazai sikertörténetek is, a Prezi, a LogMeIn és a Ustream sztoriját mindenki ismeri itthon és világszerte.
Idén elhangzott az állam első üzenete a startupoknak! A Nemzeti Innovációs Hivatal (NIH) új szereplő a gazdaságfejlesztés területén, de úgy tűnik, hogy az államigazgatás berkeiből először Ők fedezték fel a startupokban rejlő óriási lehetőséget!
Mi a StartUp Weekend?
A Startup Weekend egy 54 órás projektfejlesztő verseny, mely idén először globális megmérettetést és 50 000 dollár értékű fődíjat jelenthet a budapesti győztes számára.
A hazai startup-ökoszisztéma egyik meghatározó szereplőjével, a CoLabs Startup Center egyik alapítójával, Bakó Zsolttal beszélgettünk:
Mi is a Colabs?
A CoLabs egy központi hub startup-vállalkozásoknak, igyekszünk elérni a legtehetségesebb embereket a technológia, design és business területéről. Segítjük, hogy Ők projektekre csapatokat formáljanak, majd igyekszünk kiválasztani a legtehetségesebb teameket. Ezeket a csapatokat összekötjük tapasztalt mentorokkal, majd első lépésben a kezdeti befektetést is a CoLabs-en keresztül adjuk meg a legígéretesebb csapatoknak.
Jelenleg a CoLabs a belvárosban, 600 m2-en, központi irodában működik. Különböző rendezvényeket szervezünk, illetve egyéb rendezvényeknek adunk helyet. Központi irodánkban kisebb startup-vállalkozások is dolgoznak számos területen, például űrvállalkozás, filmprodukciós iparág, gerillamarketing területén, és van pár technológiai start up is. 2009-ben indultunk, a Colabs akkor még „hagyományos” co-working irodaként működtünk. Ahogyan a közösség elkezdett egyre nagyobb lenni és egyre szélesebb réteget elérni, elkezdtek fejlődni ezek a cégek is.
Tevékenységünk nagy része arra épül, hogy olyan vállalkozásokba fektetünk be, amik még nem léteznek. Ezért kellenek a rendezvények, ezért van a közösség. A cél az, hogy megtaláljuk a legígéretesebb startupokat, és ezen csapatoknak olyan nehezen elérhető erőforrásokat tegyünk lehetővé, mint például a mentorháló, tehát azoknak a tapasztalt vállalkozóknak az összessége, akik már végig csináltak már ilyen startupokat, és talán ebből van itthon a legkevesebb.
Milyen tanácsokat tudnál adni olyanoknak, akik itthon startup-vállalkozást indítanának?
A csapat a legfontosabb! Fontos, hogy megtalálja az ember azokat, akikkel igazán hatékonyan és jól tud együtt dolgozni, ez az egyik legfontosabb dolog. Minél inkább keressék azokat lehetőségeket, ahol hasonló érdeklődésű emberekkel megismerkedhetnek.
A Startup Weekend is egy ilyen lehetőség, hiszen itt nem egy kávézás mellett döntik el, hogy együtt fognak dolgozni. Ez egy ritka lehetőség, hogy élesben kipróbálják egymást egy kis projekten, csak hogy lássák, hogy milyen együtt dolgozni. Sok esetben nem a technológián bukik el egy ilyen vállalkozás, hanem a csapat szintjén, mások a motivációk, nincs csapatdinamika.
Hogyan látod: mi az, amivel el vagyunk maradva nemzetközi viszonylatban?
Amivel el vagyunk maradva, az a tapasztalat. Például Amerikában már nagyon sok entrepreneur van, tehát már végig csinált több céget, és azt a tapasztalatot folyamatosan vissza tudják forgatni. Ha a hazai sikereket nézzük (pl. LogMeIn, Prezi), Ők már nagyon komoly mennyiségű tapasztalatot halmoztak fel, de Ők még most futnak fel, és minden energiájukkal erre kell koncentrálniuk.
Úgy általában egy generáció lemaradásban vagyunk, de nemcsak vállalkozói, hanem befektetői téren is, ezen a téren is kevés a tapasztalat még ilyen jellegű befektetések terén. Ez egy fejlődő ökoszisztémának a velejárója, itthon még nagyon az elején vagyunk.
A budapesti Startup Weekend-en a következő startupok szálltak harcba a nyereményekért:
- Eclay: piactér 3D-nyomtatás szolgáltatóknak
- Learn Chinese with Mahjong: tanulj kínaiul mahjongozva
- Kube: kocka alakú LCD-kijelző játékokhoz
- Social Sightseeing: közösségi idegenvezetés
- SoPreSo: analitika prezentációkhoz
- SpicyApp: mobilalkalmazás éttermek számára
- Taskpool: online piactér mikromunkák számára
- Toddler In The City: családbarát helyszínek keresője
Kíváncsiak voltunk, hogy a csapatok hogyan tesztelik termékeiket, de az idő rövidsége miatt erre nagyon kevés energiájuk maradt. Leginkább az üzleti modell kidolgozásával és a termék elkészítésével foglalkoztak. Akiknek tesztelésre is jutott idejük, azok kizárólag a funkcionalitásra koncentráltak csak.
A Startup Weekend legjobbjának a Sopreso (Social Presentation Software) projekt bizonyult. Az alkalmazás célja, hogy az egyirányú prezentációkat egy valós idejű közösségi kommunikációvá varázsolják, amit úgy érnek el, hogy bármilyen mobil eszközzel bárki a prezentálóhoz tud csatlakozni. A projekt egyik alapítóját, Pál Dénest faggattuk a díjnyertes ötletről és benne rejlő lehetőségről.
Hogyan jött az ötlet?
Voltunk egy magyarországi konferencián, ahol nagyon kevés idő maradt az előadás után feltenni kérdéseket. Mi szerettük volna valamit megkérdezni, és az előadót nem lehetett megtalálni. Abba gondoltunk bele, hogy ha egy jó üzletet szerettünk volna ajánlani, és nem találjuk, akkor ez egy elveszett üzlet, és erre a problémára kerestünk megoldást, aztán később felismertük, hogy még számos egyéb szolgáltatást hozzá tudunk adni ehhez az alkalmazáshoz.
A verseny alatt milyen fejlesztésre, feladatokra koncentráltatok?
Célunk volt a verseny kezdetén, hogy egy teljesen kész működő verzióval jelenjünk meg. A három alapfunkció fejlesztésére koncentráltunk főként.
Milyen jövőbeni lehetőségeket láttok?
A lehetőségek száma szinte végtelen, a mentorok pillanatok alatt felmérték a projektünket, és eszméletlen jó új funkciókat javasoltak, ellátva minket évekre ötletekkel.
Szerző: Bakó Zsolt
A szerző
- Zsolt 2008-ban, az egyetemi éveket követően 22 évesen vágott bele első cége alapításába, és egyben indult el egy kezdő vállalkozás felépítésének útján. 2009 elején, egy rövid amerikai tartózkodást követően elhatározta, hogy megalapítja a Budapesti Startup Közösséget, és az Open Caffee Clubs mintájára heti rendszerességel összejöve- teleket szervezett. Ezek az összejövetelek hamarosan alkalmi coworking szervező- désekké, ún. Jelly-vé alakultak, majd 2009 júniusában mint a Colabs Coworking Office társalapítója ismerhettük meg. Részt vett az első magyar professzionális startup befektetési tanács, az Elevator Pitch Competition (EPC) létrehozásában, amely idáig VC és angel befektetésekkel több, mint 5 millió dollár haszonra tett szert. 2012 szeptemberében a StartupFlyer létrehozása volt a következő lépés, mely a helyi vállalkozói szférát szorosabbra kívánta vonni egy speciális eszközzel, hogy kapcsolatot teremtsen olyan szakemberek között, akik eddig ismeretlenek voltak egymás számára. Zsolt mindezek mellett az amerikai kapcsolatok építése érdekében egy hónapot töltött a Szilikon-völgyben.