Történet a weboldal használhatóságáról
Egy weboldal látogatottságánál sok minden szerepet játszik. A felhasználók pillanatok alatt döntenek, hogy tovább olvasnak vagy elnavigálnak az oldalunkról. Az alábbiakban kapunk néhány tippet, hogy milyen oldalakat ne csináljunk.
Webby vagyok, és sajnállak titeket – felhasználókat. Együtt érzek veletek, amikor látom rajtatok a kínt, ahogy weboldalról weboldalra léptek. Rosszul érzem magam, amikor információt keresve jöttök ide, de semmit sem találtok. Kínos számomra, hogy lehangol titeket a weboldalam. Az a weboldal, ami már számtalan változáson ment keresztül, hogy jobbá váljon. Szeretném veletek megosztani, hogy mi is tesz egy weboldalt igazán jóvá.
Az élet célja
Vessetek egy pillantást a barátomra. A 2010-es év Legrosszabb Weboldala cím tulajdonosa. Hinnétek, hogy ez oktatási célú oldal? Én nem. Ki készítette ezt neki? Hogy mondhatnám meg neki, hogy nem ezt várják tőle? Abban sem vagyok biztos, hogy a felhasználók valaha is megértik, amit az oldal képviselni próbál.
Egy készülő weboldalnak kell, hogy legyen egy célja az életben. Egy egyszerű küldetés, mely kenyeret és vajat ad. Biztosítanunk kell, hogy ezt a célt szem előtt tartva készítjük el a weboldalt.
Örökkévaló lapszámozás
Az egyik ismerős olyan hosszú ideje támogatja már a függőleges görgetősávot, hogy ha lemérnénk, elérne a Holdig. A felhasználók egyetlen vigasza, hogy a képek érdekesnek tűnnek.
A weboldalaknak minimalizálniuk kell a függőleges és vízszintes görgetősávokat. Akkor kell őket használni, amikor valóban szükséges.
Világíts rá a különbségre
Ez egy igen szörnyű kép a barátomról. A lelkünk mélyén szépek vagyunk, de miért kell néha pocsékul festenünk?
A barátomra tekintve nem tudom eldönteni, mi a szöveg és mi a link, melyik kép kattintható és melyik nem – hogy is remélhetném, hogy a felhasználónak bármi fogalma is van a látottakról?
A weboldalaknak egyszerűnek kell lenniük. Az oldalelemeknek és vezérlőeszközöknek egymástól jól elkülöníthetőnek kell lenniük, nehogy eltévedjenek a felhasználók, és a zavaros ismeretlenbe sétáljanak.
Mondd érthetően
A felhasználók azért mennek a weboldalakra, hogy megoldást találjanak egy égető problémára. Ha mi csak még több problémát adunk nekik, azzal egyre nehezebb megbirkózni. Nézzétek az üzenetet, amit Time Cube kuzinom írt a felhasználóknak.
A kliensoldali hibalimit túllépve (A_kliens_oldali_hibalimit_túllépve)
Túl sok kérés az IP címedről xxx.xxx.xxx.xxx hibát okozott.
Kérlek ellenőrizd, hogy a megfelelő szerverhez próbálsz csatlakozni. További sikertelen próbálkozások a hozzáférési jog teljes megvonását eredményezhetik.
További támogatásért kérj segítséget a hálózatüzemeltető csapattól.
Mi ez a „kliensoldali hibalimit”? Mennyi az a túl sok kérés? Mégis hol érhetem el a hálózatüzemeltető csapatot? Ez a hibaüzenet értelmetlen. Hogyan várhatjuk el a felhasználótól, hogy megértse azt az üzenetet, amit mi magunk se értünk?
A hibaüzeneteknek felhasználóbarátnak kell lenniük, egyszerűnek és jól érthetőnek. A közölt információval pedig egyszerűen eljuthatnak a megoldáshoz, mindenféle kínlódás nélkül.
Véletlenszerű navigáció
Néha megesik, hogy az adatok megadása vagy éppen olvasása közben a felhasználó véletlenül kattint egyet. És ez a kattintás egy másik oldalra viszi őket. Mivel ez véletlen volt, a felhasználó megpróbál visszajutni az előző oldalra a „Vissza” gombbal. Vissza is jut, de a kitöltött mezők már üresek. A korábban beírt adatok elvesztek. A megadott adatok nem lesznek tárolva, ha a felhasználó nem menti azokat.
Az oldalaknak emlékezniük kell az adatokra. Ha már a felhasználó kitöltötte az adatokat, de még nem mentette el, akkor is jegyezze meg azokat az oldal. És nem érdekel, hogy ennek mi a technikai megvalósítása.
Állj meg on-line
A felhasználóknak fontos az idejük. És hogy időt spóroljanak, on-line vásárolnak. Amikor pedig on-line vásárolnak, akkor kiváló minőségű, olcsó termékeket szeretnének vásárolni, melyet már másnap kézbe vehetnek. Van olyan fickó, aki elérte, hogy a felhasználó nemcsak hogy nem vásárol, de annyira lehangolt lesz, hogy végül bepereli a weboldalt.
A felhasználók a weboldalakon jól akarják érezni magukat, vidámak akarnak lenni, az aktuális hangulatuktól függetlenül. Ha a weboldal e helyett lehangolja őket, inkább másik oldalra fognak menni. És ami elkerüli a weboldalak tulajdonosainak figyelmét, az az, hogy ez mind kiesett bevétel. Manapság a weboldalaknak vonzaniuk kell a felhasználókat, nem taszítani.
A túlzott óvatosság megöli a versenyt
Néhány on-line bolt betöltése az örökkévalóságig tart. Csak nézd meg a homályos képeket, ahogy gyönyörű hercegnővé változnak.
Napjainkban, amikor az idő pénz, a felhasználók aligha fogják megvárni, amíg betölt a weboldal. Nincs idejük az örökkévalóságig várni. Egy lassú weboldal a legjobb módja a felhasználók elüldözésének. Fontos biztosítani, hogy a weboldal azonnal betölt, vagy legalább jelzi a felhasználó felé a betöltés folyamatát. A fent látható homályos képek aligha alkalmasak erre a célra.
Mérd a felhasználói élményt
Folyosó tesztelés
Alkalmazz néhány embert, hogy végig járják a weboldalad. Minél választékosabb legyen az összetételük, és figyeld meg, hogy mi zavarja őket az oldalakon.
Rögzítsd a felméréseket
Rögzítsd az eredményeket, ahogy a felhasználók használják a weboldalt, és a fájó pontokról beszélnek. Az eredményeket mutasd meg a webdesigner-nek, és igyekezzetek olyan weboldalakat tervezni, amik gond nélkül használhatóak.
A hangsúly az érzelmeken van
Figyeld a felhasználók érzéseit (legyen az jó vagy rossz), amint a weboldalakat használják. Ez segít felmérni, hogy mitől lesz egy website jó vagy rossz. A felhasználók érzései törékenyek, épp ezért fontos, hogy a weboldalak nagy gondossággal kezeljék őket.
Lényeg a lényeg, fontos figyelni a használhatóságból adódó problémákra, és kijavítani néhányat kezdésképpen. Ha nem javítod ki ezeket a hibákat a weboldalaidon, nem sok felhasználód lesz. Jakob Nielsen, ezen terület szakértője a következőt mondta: „A jó használhatóság kortól, helytől és kultúrától független”. Jakob szerint a jól használható weboldalak a hangsúlyt arra fektetik, hogy a felhasználók a lehető leggyorsabban megkapják a keresett információt, és haladhassanak tovább. Készíts használható weboldalakat. Még ma!
Szerző: Parimala Shankaraiah
A szerző
- Parimala kilenc évnyi tapasz- talattal rendelkezik tesztelés, vezetés és szoftvertesztelő csapatok trenírozásában. Dolgozott már CRM, biztonsági, kereskedelmi és támogatás- automatizálási területeken. A tesztelés mellett – amit nagy szenvedéllyel űz – nagyon kedveli a tesztelők trenírozását is. Gyakran ír tapasztalatairól a http://curioustester .blogspot.com oldalon. Emellett még számos cikket publikált tapasztalatairól olyan magazinokban, mint a Better Software, Testing Circus és Testing Planet. Parimala aktív résztvevője a területhez kapcsolódó konferenciáknak és találkozóknak. Mélyen hisz a csapatmunkában, és segíti a csapatokat, hogy közösen dolgozzanak a végső cél elérésében. Ha épp nem tesztel, szívesen játszik két tündéri gyermekével, könyveket, magazinokat, cikkeket olvas, és még sok mást. Jelenleg tesztmenedzserként dolgozik a Moolya Software Testing Pvt Ltd-nél, Bangalore-ban. Elérhető a parimala@moolya.com címen vagy twitteren @CuriousTester néven.