Menü Bezárás

A tesztelők hét típusa

Az emberek különböznek egymástól, ezáltal mi tesztelõk sem vagyunk egyformák. Az apró eltérések okozzák azt, hogy más-más technikákat, módszereket, eszközöket használunk szívesebben a munkánk során. Minél különbözõbb embereket tudunk egy csapatba összeállítani, annál versenyképesebb lesz a tesztelési szolgáltatásunk.

A munkám legnagyobb részt tanítással, tanácsadással, és tesztelõk értékelésével telik. De mint embernek nekem is szükségem van a különbözõségek elfogadására, megértésére: az eltéréseink teszik erõsebbé a csapatot. Ez azt jelenti, hogy nem emelhetek ki egyetlen egy tesztelõi típust a sok közül és nem képezhetek mindenkit ki ezen sablon alapján. Másrészrõl nagyon sok olyan érdekes minta tulajdonság és temperamentum van a tesztelõk között amit ésszerû lenne elterjeszteni, megtanítani az egész közösségnek. Annak ellenére, hogy a hópelyhek mind egyediek, az is igaz, hogy annyira egyformák.

Szóval azt gondolom, hogy legkevesebb 7 különbözõ tesztelõi típus létezik: adminisztratív, technikai, analitikus, közösségi, empatikus, felhasználói és fejlesztõi. Mielõtt kifejtem a különbözõ típusokat szeretném megjegyezni, hogy ezek a típusok igazából minták. A te stílusod ezek közül több mintára is illeszkedhet.

Adminisztratív tesztelõ

Az adminisztratív tesztelõ szereti továbbtolni a dolgokat. Csináld meg a feladatot, hárítsd el az akadályokat, juss el a végéig. A magas szintû adminisztratív tesztelõ ott akar lenni a megbeszéléseken, követni akarja a megállapodásokat, meg akarja kapni az erõforrásokat. Õk koordinátorok, vagy menedzserek. Az alacsonyabban képzett adminisztratív tesztelõk gyakran szeretik a tesztelés sablonos feladatait: táblázat sorait végigellenõrizni, minden checkbox ki van-e pipálva, stb (Én több évig voltam tesztmenedzser és nagyon sok adminisztratív munkát végeztem.)

Figyelem: Az adminisztratív tesztelõket gyakran ál tesztelési folyamatok csábítják el. Sokszor nem a tesztelés értelmi részeire koncentrálnak, hanem sokkal inkább a vizuálisakra.

Technikai tesztelõ

A technikai tesztelő eszközöket csinál, használ és általában véve a kód ciklusaiban gondolkodik. Ők nagyon jó képviselõi a tesztelhetõségnek, mert a fejlesztõk nyelvét beszélik. A Google és a Microsoft szereti a technikai tesztelõket. (Mint programozó, fele részt én is ebben a cipőben járok.)

Figyelem: A technikai tesztelõk gyakran figyelmen kívül hagyják azokat a feladatokat, amelyek nem tesztelhetõek könnyen és egyszerûen a különbözõ segédeszközökkel. Sokszor õket nem a tesztelési módszerek tanulása, sokkal inkább a segédeszközökben szerezhetõ jártasság érdekli.

Analitikus tesztelõ

Az analitikus tesztelõ (nem kötelezően, de) általában szereti a modelleket és imádja a matematikát. Diagramokkal, mátrixokkal és különbözõ táblázatokkal dolgoznak. Hosszú specifikációkat olvasnak. Vonzódnak az összetett teszteléshez. (Ha választanom kellene egy kategóriát az alábbiak közül amely rám vonatkozik, akkor azt mondanám, hogy inkább analitikus tesztelõnek érzem magam, mint egyébnek.)

Figyelem: Az analitikus tesztelõ hajlamos a tervezési bénulásra. Állandóan a legjobb tesztkörrõl, teszteset halmazról álmodozik és a csak jó nem elég neki. Ha valamilyen feladatot nem tud egyszerûen megcsinálni, akkor továbblép rajta és figyelmen kívül hagyja.

Közösségi tesztelõ

A közösségi tesztelõnek Te kellesz. A közösségi tesztelő felderíti mindazokat, akik segíteni tudnak neki és elõnyben részesíti a csapatmunkát. A közösségi tesztelõ tudja, hogy más emberek munkája is szükséges ahhoz, hogy a feladattal végezni tudjon. Nincs olyan ember aki a teljes megoldást ismerné. A közösségi tesztelõ tudja, hogy nem szükséges programozónak lennie a teszteléshez de biztosan ismer egy fejlesztõt, aki segíteni tud neki. Egy jó tesztelõ fejleszti a társaságot: megbízható és használható információkkal látja el a többieket. (Én több közösségi tesztelõi mintát követek.)

Figyelem: A közösségi tesztelő lusta lehet és úgy tűnhet, hogy ellopja a többi ember kemény munkáját. Ezenfelül többet jár össze az emberekkel ami a munka költségét növelheti.

Empatikus tesztelõ

Az empatikus tesztelõ teljesen beleéli magát a termékbe. A legfontosabb módszere, hogy belebújik a felhasználó szerepébe. Ez nem teljesen ugyanaz, mint szakértõ felhasználónak lenni, mivel fontos különbség van a felhasználókat támogató tesztelõ és az esetenként tesztelõ felhasználó között. Ez nagyon messze van az én stílusomtól ezért fel sem ismertem, észre sem vettem mostanáig. A technikai tudás nélküli emberek általában ezt a mintát követik és sokszor hozzáveszik az adminisztratív és közösségi típusokat is.

Figyelem: Az empatikus tesztelõk tipikusan sok munkát fordítanak arra, hogy mit és hogyan csinálnak.

Szakértõ felhasználó

Megjegyzem nem azt írtam, hogy felhasználói tesztelő. A szakértelmet a domain tudásra, vagy a tárgyi tudásra értem. A szakértõ felhasználók nem látják magukat tesztelõként, de mint potenciális felhasználók segítenek a tesztelési feladatokban. A szakértõ tesztelõ igazából egy elképesztõen jó szakértõ felhasználó.

Figyelem: A szakértő felhasználónak nincsen tesztelői személyisége és hajlandósága sincs arra, hogy megtanulja, vagy kifejlessze magában ezeket a képességeket

Fejlesztõ

A fejlesztők sokszor tesztelnek. Ők a legideálisabbak a unit tesztek elvégzéséhez. A technikai tesztelõknek és a fejlesztőknek is hasznukra lehet ha együtt tudnak dolgozni. Amikor a fejlesztõknek tesztelési feladatai vannak általában technikai tesztelõkké válnak.

Figyelem: A fejlesztőknek nincsen tesztelõi személyiségük és hajlandóságuk sincs arra, hogy megtanulják, vagy kifejlesszék magukban ezeket a képességeket.

Amikor a tesztelőket osztályoztam használható, elfogadható csoportosítást kerestem amely mások segítségére válhat. Úgy gondolod, hogy kihagytam egy kategóriát, vagy nem megfelelõ a csoportosításom? Kérlek jelezd ezt felém.

Forrás: https://lingualeo.com/es/jungle/james-bachs-blog-seven-kinds-of-testers-259835#/page/1
Szerző: James Bach

A szerző

James Bach
Szeretem a programozást, ezért is kezdtem programozóként a karrieremet. De megláttam a hiányosságokat a szoftverminőség-biztosításában amely sokkal vonzóbb volt számomra, mint maguk a szoftverek, alkalmazások. Ellenállhatatlan számomra a következő kérdés: „Honnan tudom, hogy jó minőségű a munkám?” Csakugyan, honnan tudom, hogy valami jó? Mit jelent a jó? Ezért tértem át a szoftverminőség-biztosítás oldalára 1987-ben. Manapság különböző csapatoknak és egyéneknek segítek megtervezni a minőségi folyamatokat, tesztelési módszereket, és próbálom átadni a kockázatok kezelésének technikáit. Emellett kockázatelemzéssel, teszttervezéssel és számítógéppel támogatott tesztelés tervezéssel, kialakítással foglalkozom. Tapasztalatimat leginkább a szilikon-völgyi, piac-vezérelt szoftvercégektől - mint Apple Computer, Borland - származnak. A technikák amiket gyűjtöttem és továbbfejlesztettem az alábbi körülmények között voltak használva: sűrített ütemterv, gyakori változtatási kérelmek, moduláris- alapok és szegényes specifikáció.
James blogjában számos érdekes cikket találhatsz. http://www.satisfice. com/blog/
Vissza